تاریخ‌نگاری

روایت نشده هایی از نقش بی نظیر سپاه دزفول پیش از عملیات فتح المبین (قسمت دوم)

به روایت سردار حاج عبدالمحمد کوچک

بالانویس:

سه ماه قبل از آغاز جنگ تحمیلی تعدادی از نیروهای سپاه پاسداران دزفول داوطلبانه در قالب گروههای رزمی برای مبارزه با ضد انقلاب به شهرهای تبریز، ارومیه ماکو و سپس به مهاباد اعزام شدند با آغاز جنگ تحمیلی این نیروها فراخوانده شدند و با کمک سایر نیروها عملیات‌های محدود و ایذایی را علیه دشمن اجرا کردند.

بخش عملیات سپاه دزفول با تشکیل ۹ جبهه پدافندی در غرب رودخانه کرخه از جمله جبهه دالپری، دشت عباس، بلتا، تپه چشمه، کرخه، صالح مشطط، مالحه، عنکوش، رقابیه و تنگه سعده حدود یک سال و نیم مقابل دشمن ایستاد و شهدای عزیزی تقدیم میهن کرد.

در آستانه عملیات غرورآفرین فتح‌المبین خبرنگار تسنیم در گفت‌وگو با  سردار عبدالمحمد کوچک جانشین طرح عملیات تیپ هفت ولی‌عصر(عج) یادگار هشت سال دفاع مقدس و نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس به نقش مهم بی‌بدلیل و تاثیرگذار واحد عملیات اطلاعات شناسایی سپاه دزفول تا پیش از آغاز عملیات فتح‌المبین پرداخته است که در ادامه از نظر شما مخاطبان می‌گذرد.

روایت نشده هایی از نقش بی نظیر سپاه دزفول پیش از عملیات فتح المبین

(قسمت دوم)

پس از دوماه، نیروهای ارتش  از تیپ سوم لشکر۲۱ حمزه در سمت چپ منطقه پدافندی مستقر شدند. در بدو تشکیل این جبهه یک عملیات روی جاده آسفالته کوت کاپون- فکه انجام شد و در درگیری با ستونی از نیروهای عراق، تجهیزاتی از دشمن در این عملیات منهدم شد.

در ادامه اولین عملیات پس از تشکیل جبهه به منظور کم کردن فاصله جبهه صالح داوود و صالح مشطط، با زدن خاکریز و اجرای اقدامات مهندسی و گسترش نیروهای خودی این فاصله کم شد.  تمام تلاش در این جبهه این بود که جاده آسفالته سه راه قهوه خانه به سمت فکه که تنها راه ارتباطی جبهه شوش با جبهه دزفول(کرخه) بود قطع شد.

در این زمینه عملیاتی روی تپه‌های کوت کاپون انجام گرفت که پس از درگیری با دشمن خساراتی به تجهیزات او وارد شد و خط پدافندی صالح مشطط (سرپل صالح مشطط) تا جاده آسفالته توسعه یافت.

همچنین بخشی از ابتدای تپه‌های کوت کاپون به تصرف نیروهای خودی در آمد. در ادامه فعالیت‌های جبهه صالح مشطط برای نزدیک شدن به جبهه برادران ارتشی مستقر درشوش در جناح جنوبی جبهه پدافندی صالح مشطط تا روستای ملحه و چسبیده به رودخانه رفاهیه، این جبهه توسعه یافت و در یک عملیات مشترک با ارتش یکی از عوارض حساس منطقه به نام «تپه سبز» واقع در غرب جاده آسفالته فکه-کوت کاپون، به تصرف نیروهای خودی در آمد. تا عملیات فتح‌المبین این جبهه قوی‌ترین، پرتحرک‌ترین و پرحادثه‌ترین جبهه پدافندی دزفول بود.

در این مدت تدارک‌رسانی و انتقال امکانات پشتیبانی به این جبهه به وسیله قایق از روی کرخه انجام می‌گرفت که پس از گذشت چند ماه نیروهای ارتشی پل شناوری برای عبور خودروهای سبک روی کرخه  نصب کردند.

داستان نامگذاری جبهه شهدا

شرایط این جبهه تا قبل از آغاز عملیات فتح المبین به همین شکل باقی ماند و ارتباط جبهه جنوب عراق با جبهه شمال آن به ‌طور کامل قطع شده بود.

در این جبهه، ایثار و فداکاری همه نیروهای مستقر در آن به حدی بود که بیشترین شهدا از نیروهای رزمنده و فرماندهان شهید سیف‌الله صبور و شهید عنبرسر متعلق به این خط بود و این جبهه را «جبهه شهدا» لقب گرفت.

فرماندهی این جبهه از ابتدای تشکیل تا آغاز عملیات فتح المبین بر عهده محمد حسن کوسه‌چی (سردار سرتیپ پاسدار محمدحسن کوسه‌چی (پارساکیان) دبیر گروه ارزیابی نیروی زمینی قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) و از یادگاران جانباز و فرماندهان دوران دفاع مقدس ۲۲ اسفند سال ۹۹ دعوت حق را لبیک گفت و به یاران شهیدش پیوست. ) بود.

سردار کوچک در ادامه  به جبهه عنکوش از دیگر جبهه‌های شناسایی عملیات سپاه دزفول تا قبل از آغاز فتح المبین اشاره کرد و گفت: روستای عنکوش در دامنه تپه ابوصلیبی خات و جنوب روستای زعن قرار داشت و آزادسازی آن ارتباط زمینی غرب رودخانه کرخه در رقابیه و میشداغ را تسهیل می‌کرد . ارتش عراق با استقرار یک گردان مکانیزه در منطقه عنکوش نزدیک‌ترین نقطه به کرخه  را در غرب شوش اشغال کرده.

حدود یک ماه از آغاز جنگ گذشته بود که غلامعلی رشید (سردار غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء (ص) )  به همراه معاون خود عبدالمحمد رئوفی نژاد ( معاون فرماندهی قرارگاه رزمی عملیاتی خاتم‌الانبیاء سردار عبدالمحمد رئوفی‌‍‌نژاد) برای هماهنگی و بازدید از جبهه شوش در منطقه حضور یافتند و پس از جلسه‌ای سرپایی با فرمانده جبهه شوش(حسن سرخه) مشخص شد عراقی‌ها به شدت به جبهه شوش فشار وارد می‌کنند تا شاید بتوانند با احداث پل روی رودخانه کرخه از آن عبور کنند و خود را به جاده آسفالته شوش -اهواز برسانند.

 در همان لحظه غلامعلی رشید در منطقه، درگیری نیروهای عراق و خودی در غرب کرخه شدت یافت. پس از فروکش کردن آتش دشمن، مشخص شد عراقی‌ها تا کنار کرخه آمده و برای احداث پل پی.ام.پی اقدام کرده بودند اما بر اثر شدت درگیری و تلفات نیروهایشان یک قطعه پل پی.ام.پی را در کنار کرخه رها کردند و مجبور به عقب نشینی شدند.

در آن لحظه  با تشخیص و تصمیم غلامعلی‌رشید و هماهنگی با فرمانده جبهه شوش قرار شد از نیروهای رزمنده دزفول به این جبهه کمک بشود تا از عبور عراقی‌ها از کرخه جلوگیری کنند.

تصمیم بر این شد جناح جنوبی نیروهای رزمنده مستقر در غرب کرخه یعنی روستای عنکوش در اختیار رزمندگان دزفول قرار داده شود پس از بازگشت غلامعلی رشید به سپاه دزفول نیرویی به استعداد حدود ۶۰ نفر به فرماندهی غلامحسین نداف‌پور به منطقه اعزام شد و جبهه عنکوش زیر نظر سپاه دزفول در این منطقه شکل گرفت و از این تاریخ به بعد عملیات‌های جنگ و گریز متعددی در این جبهه اتفاق می‌افتاد. حتی برای گرفتن یک تپه از عراقی‌ها، عملیات‌هایی انجام می‌گرفت و بارها این تپه‌ها بین عراق و خودی‌ها دست به دست می‌شد.

جبهه پدافندی عنکوش جبهه فعالی بود از نظر شناسایی و کار اطلاعاتی و انجام ماموریت‌های محدود در یک اقدام شناسایی برای انجام عملیاتی محدود در این جبهه، گزارش شد به غلامعلی رشید که در این منطقه آماده عملیات محدود هستیم و او معاون خود عبدالمحمد رئوفی نژاد را به منطقه اعزام کرد تا ابتدا شناسایی و طرح عملیات پیشنهادی این جبهه را بررسی و عملیات محدود را انجام دهند.

با حضور رئوفی نژاد در منطقه، حدود ساعت۱۱ شب، مسیری که برای عملیات شناسایی شده بود و به میدان مین دشمن ختم می‌شد و با حضور عبدالکریم پورمقامی مسئول واحد تخرب به جلو رفته بودند و تا میدان مین را شناسایی کرده و در  میدان  دشمن برای تشخیص میدان مین و شناسایی محور در حساس‌ترین نقطه حضور یافتند که در این عملیات شناسایی، با انفجار یکی از مین‌های تله انفجاری عبدالکریم پورمقامی به شهادت رسید که پس از انتقال دیگر وی از منطقه و حساسیت دشمن به آنجا، عملیات محدود هم منتفی شد. این جبهه هم تا قبل از عملیات فتح المبین در اختیار واحد عملیات سپاه دزفول بود.

در ادامه گزارش ویدویی از روایت سردار عبدالمحمد کوچک، جانشین طرح عملیات تیپ هفت ولی عصر(عج)، یادگار هشت سال دفاع مقدس و نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس   از حضور  نقش خطیر و تاثیرگذار واحد عملیات سپاه دزفول در ۹جبهه پدافندی در غرب رودخانه کرخه برای شناسایی منطقه تا پیش از عملیات غرور آفرین فتح‌المبین  را مشاهده می‌کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا