تاریخ‌نگاری

روایت نشده هایی از نقش بی نظیر سپاه دزفول پیش از عملیات فتح المبین (قسمت اول)

به روایت سردار حاج عبدالمحمد کوچک

بالانویس:

سه ماه قبل از آغاز جنگ تحمیلی تعدادی از نیروهای سپاه پاسداران دزفول داوطلبانه در قالب گروههای رزمی برای مبارزه با ضد انقلاب به شهرهای تبریز، ارومیه ماکو و سپس به مهاباد اعزام شدند با آغاز جنگ تحمیلی این نیروها فراخوانده شدند و با کمک سایر نیروها عملیات‌های محدود و ایذایی را علیه دشمن اجرا کردند.

بخش عملیات سپاه دزفول با تشکیل ۹ جبهه پدافندی در غرب رودخانه کرخه از جمله جبهه دالپری، دشت عباس، بلتا، تپه چشمه، کرخه، صالح مشطط، مالحه، عنکوش، رقابیه و تنگه سعده حدود یک سال و نیم مقابل دشمن ایستاد و شهدای عزیزی تقدیم میهن کرد.

در آستانه عملیات غرورآفرین فتح‌المبین خبرنگار تسنیم در گفت‌وگو با  سردار عبدالمحمد کوچک جانشین طرح عملیات تیپ هفت ولی‌عصر(عج) یادگار هشت سال دفاع مقدس و نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس به نقش مهم بی‌بدلیل و تاثیرگذار واحد عملیات اطلاعات شناسایی سپاه دزفول تا پیش از آغاز عملیات فتح‌المبین پرداخته است که در ادامه از نظر شما مخاطبان می‌گذرد.

روایت نشده هایی از نقش بی نظیر سپاه دزفول پیش از عملیات فتح المبین

(قسمت اول)

سردار کوچک در این باره می‌گوید: نیروهای سپاه دزفول برای جلوگیری از پیشروی ارتش بعثی عراق در جبهه‌های دالپری، کرخه، صالح مشطط ،مالحه، عنکوش، رقابیه، ذلیجان، تنگه سعده، دشت عباس و تپه چشمه مستقر شدند؛ قبل از عملیات فتح المبین این جبهه‌ها را واحد عملیات سپاه دزفول فرماندهی می‌کرد.

وی در ادامه گفت: جبهه دالپری به فرماندهی برادر حمید سلیمی تشکیل شد که غلامعلی رشید (سردار غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء (ص) ) در این محور پدافندی همواره در راستای شناسایی دشمن در عمق منطقه دالپری تاکید داشت.

همچنین در جبهه دشت عباس سپاه دزفول با فراخوانی نیروهای اعزامی به کردستان بلافاصله بعد از توجیه نیروها آنها را در جبهه دشت عباس مستقر کرد از آنجایی که جاده دسترسی به این منطقه وجود نداشت نیروهای مستقر در این جبهه تا مدت زیادی به صورت هفته‌ای تدارک و پشتیبانی می‌شدند و با چهار پایان جیره خشک( برنج، نان، گوشت، روغن) به آنها داده می‌شد این جبهه در جناح چپ دشمن بود که به دلیل گستردگی منطقه، دشمن خط پدافندی پیوسته‌ای نداشت و با دیده‌بانی که نیروهای سپاه در این جبهه انجام دادند عقبه دشمن شامل جاده دهلران- اندیمشک ارتفاعات تینه، تنگ ابوغریب و تپه‌های ابوصلیبی خات به خوبی شناسایی می‌شد.

در این جبهه عملیات‌های ایذایی زیادی زیادی علیه مواضع دشمن انجام شد که نتیجه آنها اضطراب در عقبه دشمن بود عملیات‌هایی مثل مین‌گذاری در جادده دهلران_ اندیمشک مین‌گذاری روی جاده‌های تدارکاتی دشمن کمین و انهدام خودروهای عبوری در عقبه اجرای آتش رو جاده‌های مواصلاتی و مواضع دشمن در ارتفاعات شاوریه و دهلیز و عملیات انهدام دریاب صوت کنار جاده دهلران_اندیمشک در این جبهه تعدای زیادی از نیروهای سپاه دزفول مستقر بودند.

وی در ادامه با بیان اینکه از دیگر جبهه‌ها که رزمندگان سپاه دزفول نقش عملیات و اطلاعات شناسایی قبل از عملیات فتح المبین را شناسایی می‌کردند جبهه بلتا بود گفت: جبهه بلتا یکی از عوارض حساس غرب کرخه است که در شمال غربی دهکده بلتا و جنوب ارتفاعات شاوریه و دهلیز و شمال جاده اندیمشک دهلران قرار دارد و  به علت موقعیت حساس این تپه دشمن در اسفند۱۳۵۹ در راستای تامین خطوط پدافندی خود دربرابر شبیخون‌های رزمندگان آن را اشغال کرد.

در ۱۲مرداد۱۳۶۰ رزمندگان با هدف آزادسازی ارتفاعات شاوریه و دهلیز که در مجاورت بلتا بود و بر جاده تدارکاتی دشمن تسلط داشت وارد عمل شدند، اما رزمندگان به دلیل ضعف پشتیبانی فقط موفق شدند روی تپه بلتا که دشمن از آن برای دیده‌بانی استفاده می‌کرد مستقر شوند. این تپه بر نیروهای دشمن در کوت گاپون، تپه چشمه و علی گره زد مستقر بودند، تسلط داشت. دشمن برای باز پس‌گیری تپه بلتا در ۲۷ مرداد ۱۳۶۰ از سه محور حمله کرد که پس از چند ساعت مقاومت، حمله دشمن خنثی شد. این منطقه قبل از عملیات فتح المبین در اختیار لشکر ۲۱ حمزه ارتش و تیپ هفت دزفول قرار داشت.

از تپه‌های بلتا و چشمه تا آزادسازی ارتقاعات شاوریه

سردار کوچک در ادامه به جبهه تپه چشمه از دیگر جبهه‌های شناسایی رزمندگان دزفول اشاره کرد و گفت: جبهه تپه چشمه عراقی‌ها در مسیر پیشروی به طرف پل نادری عناصر تامینی و پوششی جناح خود را روی  تپه چشمه مستقر کرده بودند. این تپه یکی از عارضه‌های حساس منطقه است. داشتن دید و تیر مناسب روی جاده دهلران_ اندیمشک و جبهه کرخه تا عقبه مواضع دشمن، حساسیت این تپه را چندین برابر می‌کرد.

بنابراین استقرار روی تپه چشمه مزیت و برتری خوبی برای طرفین داشت. باتوجه به درک این موضوع از طرف مسئولان عملیات سپاه دزفول، تعدادی از نیروهای بسیج و سپاه به استعداد یک گروه‌هان روی این تپه مستقر شدند و تا شروع عملیات فتح المبین این جبهه را سپاه دزفول و بعدها تیپ هفت ولی عصر(عج) فرماندهی می‌کرد.

این یادگار دفاع مقدس در ادامه  به جبهه صالح مشطط  اشاره و عنوان کرد: در جبهه صالح مشطط که دشمن نتوانسته بود خود را به رودخانه کرخه برساند منطقه‌ای به عرض هفت و به عمق سه تا چهار کیلومتر از دید دشمن پنهان ماند و هیچ نیرویی در آن مستقر نکرده بود. واحد عملیات سپاه دزفول با شناسایی این منطقه و استقرار نیروهایش در آن، جبهه جدیدی روبه روی دشمن گشود و سرپل مناسبی برای عملیات آینده ایجاد کرد.

نیروهای سپاه دزفول در روستای صالح مشطط و روی تپه‌های کوت‌کاپون و تپه سبز مستقر شدند و دوتن از فرماندهان آنها به نام‌های شهیدان حمیدعنبرسر و سیف‌الله صبور در این جبهه به فیض شهادت نایل شدند. پس از گذشت حدود سه هفته از آغاز جنگ و در پی اقدامات شناسایی و اطلاعاتی نیروهای خودی مشخص شد در منطقه صالح داوود و صالح مشطط خلائی بین نیروهای عراق در شوش و دزفول وجود دارد. سپس غلامعلی رشید(سردار غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء (ص) ) به همراه معاون خود عبدالمحمد رئوفی نژاد( معاون فرماندهی قرارگاه رزمی عملیاتی خاتم‌الانبیاء سردار عبدالمحمد رئوفی‌‍‌نژاد) در منطقه حضور یافتند و با عبور از کرخه وارد روستای صالح مشطط شدند.

پس از بررسی عمومی منطقه با دوربین از روی پشت بام‌های روستا وضعیت دشمن ارزیابی شد و مشخص شد منطقه‌ای بین صالح و داوود و رفاهیه از نیروهای عراق خالی است و تصمیم بر این شد که به سرعت در این منطقه به عنوان یک جبهه پدافندی نیروهای خودی مستقر شوند البته قبل از تشکیل جبهه در پی یک اقدام شناسایی رزمی، گروهی به منطقه اعزام و با دشمن درگیر شدند که در این درگیری تعدادی شهید یا مجروح شدند سپس یک گروه برای کمک به این افراد اعزام و در منطقه مستقر شدند و از این تاریخ جبهه صالح مشطط تشکیل شد. 

پایان قسمت اول

ادامه دارد ….

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا