معرفی اسوه‌ها

اسوه های مقاومت (۷)

اسوه هفتم : حجت الاسلام سید مصطفی فارغ دزفولی

بالانویس :

اسوه ای که امروز الف دزفول افتخار میزبانی اش را دارد ، با اینکه ۸۰ سال از عمر گرانبهایش می گذرد ، اما هنوز بین ماحضور دارد. سید مصطفایی که فارغ از بند و بساط دنیا ، بیمار کنج خانه اش افتاده است. اسطوره ای که هنوز هست و چه بد عادتی داریم ما که تا شخصی زنده است به یادش نیستیم و گرامیش نمی داریم و تجلیلش نمی کنیم ، اما به محض اینکه . . . .

سطرهای زیر ، قطره ایست از دریای فارغی که نامش برای دزفولی ها آشناست.

 

 سید مصطفی فارغ دزفولی در سال ۱۳۱۱در دزفول، در بیت مرحوم آیت الله حاج سید حسین فارغ دزفولی، دیده به جهان می گشاید. آقا سید مصطفی،در سن شش سالگی، در مکتبی که در آن زمان، تقریباً به صورت ملی اداره می شود، وارد می شود. سید مصطفی، دوران ابتدائی، تا مقطع دیپلم را با شرکت در امتحانات متفرقه، سپری نموده و آن گاه دروس علوم حوزوی را در محضر مراجع عالی قدر دزفول، همچون: مرحوم آیت الله نبوی، مرحوم آیت الله آقا شیخ محمد علی معزی، مرحوم آیت الله منصور سبط الشیخ انصاری تلمذ می نماید. چندی نیز در قم، از محضر درس آیت الله بروجردی و آیت الله گلپایگانی، برخوردار و در بعضی مواقع نیز در درس اصول مرحوم امام خمینی(ره)، شرکت می نماید.

 

 حجت الاسلام سید مصطفی فارغ دزفولی ، از علمای مبارز و انقلابی و شجاع دزفول است که در دوران مبارزه با جسارت و شجاعتی کم نظیر در تظاهرات ها شرکت و در مجالس ختم شهدا به ایراد سخنرانی می پردازد.

بارها ساواک از او می خواهد تا به منبر نرود ، اما او بدون اعتنا به خطابه می پردازد و به همین دلیل به اهواز تبعید می شود و در اهواز نیز در کنار شهید دانش به مبارزات خود ادامه داده و در سال ۵۶ به دزفول برمی گردد.

 سید مصطفی فارغ در اکثر مساجد دزفول که پایگاه انقلاب بوده است سخنرانی می کند و با جسارت تمام رژیم را به باد انتقاد می گیرد و در تظاهرات ها پیشاپیش مردم است.

در گزارش رئیس شهربانی دزفول به ساواک ، ضمن ارسال نوار سخنرانی ایشان ، اعلام می شود که او تحریک کننده مردم علیه رژیم و مبلغ امام خمینی است.

 

**انقلابیون هر شب پس از نماز مغرب و عشا پای منبر سید مصطفی می نشینند و در حین سخنرانی اعلامیه پخش می کنند.

 

**اغلب سخنرانی های او چنان کوبنده است که مردم پس از سخنرانی هایش از مسجد بیرون آمده و به تظاهرات می پردازند که اوج این حرکت ها ماه مبارک رمضان  ، در مرداد و شهریور ۵۷ می باشد که او در مساجدی چون : زرگران ، مرشدبکان(ابوذر) ، امام حسن عسکری(ع) و مسجد بازار اقدام به سخنرانی می کند.

** سید مصطفی بابت همین افشاگری ها ، مدام توسط ساواک احضار شده و تهدید و ارعاب می شود و به وی اخطار داده می شود که بر خلاف مصالح ملی حرف نزند و انتقاد از حکومت نکند. اما او همچنان در راه مبارزه ، لحظه ای از پای نمی نشیند.

 **باید گفت که بدون شک ، سخنرانی های آقای فارغ تاثیر زیادی در حرکت و اعتراض مردم دزفول به اقدامات وحشیانه رژیم منحوس پهلوی داشته است.

**پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایشان در دوره های دوم و سوم مجلس شورای اسلامی ، به مدت هشت سال، در سمت نمایندگی مردم فهیم دزفول، در مجلس شورای اسلامی، انجام وظیفه می نماید و لازم به ذکر است که فرزند ایشان نیز در دوران حماسه و ایثار به فیض عظمای شهادت نائل می شود.

 

این روحانی مبارز پس از سالها مجاهدت ، امروز در بستر بیماری است و جا دارد که مقامات مسئول در تجلیل از اقدامات این پیر مبارز اقداماتی شایسته انجام دهند.

 

در ادامه مطلب خاطراتی کوتاه و وقایعی از دوران سیاه ستم شاهی و تصویر اسناد محرمانه ساواک مربوط به حجت الاسلام سید مصطفی فارغ را آورده ایم.

 

 کلام آتشین

یکی از سخنرانی های حجت الاسلام فارغ ، سخنرانی وی در مسجد مفیدی در خرداد ۱۳۵۷ است که در این سخنرانی ضمن اعلام عزای عمومی از کسبه و بازاریان می خواهد تا بازار را تعطیل کنند و به کسب و کار نپردازند و این سخنرانی تاثیر عمیقی بر روی مردم می گذارد.

همیشه ، حضور

یکی از مبارزان انقلاب در دزفول در خصوص آمادگی بالای فارغ می گوید: در بعداز ظهر روز واقعه ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ خدمت آیت الله نبوی رسیدیم و از وی جهت شرکت در تظاهرات فردای آن روز دعوت کردیم، بعد از عدم موافقت وی، سراغ حجت الاسلام و المسلمین فارغ رفتیم و ایشان را دعوت کردیم، ایشان پذیرفت و سخنرانی پرشوری در اجتماع مردم در مسجد آیت الله نبوی ایراد کرد که منجر به تظاهرات وسیع مردم در اعتراض به جنایت رژیم و کشتار مردم در میدان ژاله تهران گردید.

 

 بالای تانک

در روز فرار شاه یعنی ۲۶ دیماه ۵۷ و دقیقا یک روز قبل از چهارشنبه سیاه دزفول ،  فارغ بالای یکی از تانک های مستقر در خیابان های شهر می رود و برای مردمی که با خوشحالی سربازان را در آغوش گرفته اند و با دادن گل و شیرینی از آنها پذیرایی می کنند ، سخنرانی می کند.

 

 شهدای احد

حاج آقا فارغ در مجلس ترحیم شهدای ۲۴ مهر ۵۷ دزفول در مسجد جامع سخنرانی می کند و مردم را به جهاد علیه ایادی رژیم فاسد پهلوی خوانده و می گوید:”افرادی که جهاد می کنند و در مبارزه با ظلم کشته می شوند ، همانند شهدای احد می باشند. شما از کشته شدن و زندان یا تبعید نترسید این وظیفه هر مسلمان است که هروقت دین تهدید شود باید قیام کند” بعد از این سخنان جمعیت بسیاری در حدود ۵هزارنفر از مسجد جامع و مساجد اطراف خارج شده و بر علیه رژیم شعار دادند.

 

 

 ترور نافرجام

در روز “چهارشنبه” سیاه به دستور سرهنگ نوربخش ، ماموران شهربانی ،به منزل حجت الاسلام فارغ برای دستگیری او حمله می کنند. سرهنگ نوربخش به دو نفر از افرادش دستور می دهد که لباس عربی پوشیده و حجت الاسلام فارغ را گرفته و به آب بیندازند . آنها روز چهارشنبه سیاه را برای اجرای نقشه پلیدشان انتخاب کرده و در بعداز ظهر همان روز به منزل وی حمله می کنند.

 اتومبیل ایشان را آتش می زنند، اما آقای فارغ به کمک مردم از پشت بام منزل فرار کرده و نقشه ترور ایشان نقش بر آب می شود.

 منابع :

 کتاب انقلاب اسلامی در دزفول نوشته غلامرضا در کتانیان

پایگاه خبری و اطلاع رسانی دزفیل

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا