تاریخ‌نگاری

تحریف موشکباران دزفول در صدا و سیما

وقتی «روزنگار »شبکه سه هم برای دزفول اشتباه می کند

بالانویس ۱:

هنوز زخمی  که از «آخرین روزهای زمستان» خورده ایم ، التیام نیافته است که این بار برنامه «روزنگار معارف»شبکه سوم سیما ، تحریف گونه ای دیگر را چسباند بیخ ریش دزفولی ها.

 

بالانویس ۲:

انگار این روزها باید همه کارهایمان را بگذاریم کنار و بیاییم اشتباهات و تحریف گونه ها و به تصویر کشیدن نادرست حقایق دوران دفاع مقدس دزفول را که از صدا و سیما پخش می شود ، بیان کنیم.

 وقتی «روزنگار »شبکه سه هم برای دزفول اشتباه می کند

برنامه «روزنگار معارف »شبکه سوم سیما ، حمله۲۸ آذرماه ۶۱ به دزفول را ، اولین حمله گسترده عراق به مناطق مسکونی به وسیله موشک‌های زمین به زمین عنوان کرد.

 

 

 

لباس هایم را پوشیده بودم که برسم به کلاس ساعت ۹. سرپایی داشتم صبحانه می خوردم که صدای تلویزیون توجهم را جلب کرد. حرف درباره دزفول بود. لقمه ماند توی دهنم از چیزهایی که شنیدم.

امروز سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱ خورشیدی برابر با ۴ صفر ۱۴۳۴ هجری و ۱۸ دسامبر ۲۰۱۲ میلادی است. مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

در روز بیست و هشتم آذر ۱۳۶۱، شهر دزفول هدف یورش بی‌رحمانه رژیم بعث عراق قرار گرفت.

اگرچه قبل از این جنایت نیز، هواپیماهای عراقی بارها شهرهای ایران را بمباران کرده و ساکنان غیرنظامی آن‌ها را به خاک و خون کشیده بودند، اما حمله به دزفول، اولین حمله گسترده عراق به مناطق مسکونی به وسیله موشک‌های زمین به زمین می‌باشد.  

 

می دانستم که اولین موشکی که خورد توی دزفول ۱۶ مهرماه ۵۹ بوده است. اما بلافاصله رفتم سمت کتاب «یک شهر دوجبهه یک خاکریز». روزشمار حملات به دزفول را آقای «مطیع رسول» توی این کتاب جمع آوری کرده است.

کتاب را انداختم توی کیفم و با خودم بردم دانشگاه. اولین فرصت کتاب را باز کردم و تاریخ اولین موشک را چک کردم. درست بود.همان ۱۶ مهر ۵۹ که طی آن حمله وحشیانه ۱۰۵ نفر شهید و ۳۰۰ نفر مجروح شده بودند.

 رفتم سراغ تاریخ ۲۸ آذرماه ۶۱ . دیدم آقای مطیع رسول اینچنین ثبت کرده است:

«در ساعت ۱۵:۳۵ و ۱۸ دو موشک زمین به زمین به دو نقطه پرجمعیت دزفول اصابت و بیش از ۲۰۰ منزل مسکونی و مغازه را ویران ، ۶۲ نفر شهید و ۲۸۷ نفر مجروح گردیدند. پس از این تاریخ به دلیل اصابت موشک های فراوان ، دزفول به «بلد الصواریخ»یا «شهر موشک ها» معروف گردید.

 عصر که برگشتم ، رفتم و گشتی زدم توی سایت ها تا ببینم در این خصوص مطالبی هست یانه. خوشبختانه دیدم که تاریخ ۱۶ مهر۵۹ به عنوان «اولين حمله موشكي عليه شهرها» و به نام دزفول در برخی سایت ها همانند (روایتگر) ثبت شده است.

 

با مراجعه به سایت باشگاه پژوهشگران جوان و در بخش تقویم روز ، متوجه همین اشتباه در تقویم روز ۲۸ آذز ۹۱ و با همان ادبیات گوینده برنامه شدم.

جالب تر اینکه با مراجعه به آرشیو سایت باشگاه پژوهشگران جوان متوجه شدم که در روز ۱۶ مهر هیچ اثری از ثبت اولین حمله موشکی علیه شهرها به شهرستان دزفول وجود ندارد.

 

۲۸ آذر ۶۱ بر اساس کتاب «یک شهر دوجبهه یک خاکریز» آقای مطیع رسول که خود از گزارشگران سالهای حماسه و ایثار است ، سالروز نام گذاری دزفول به بلدالصواریخ است ، نه اولین موشک باران دزفول.

 

لازم دیدم از این طریق ، حقیقت واقعه را ثبت و به اطلاع  تهیه کننده برنامه «روزنگارمعارف» آقای محمدیان منفرد و نیز «باشگاه پژوهشگران جوان» برسانم.

از کلیه خوانندگان الف دزفول نیز تقاضا دارم که این نکته را به مسئولین این برنامه و نیز سایت باشگاه پژوهشگران جوان تذکر دهند ، تا شهر مقاوم و سربلندمان را از تحریف گونه ای دیگر نجات دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا