فیلم
موضوعات داغ

مستند سردار سرلشکر پاسدار شهید محمدحسن کوسه چی

مشاهده و دانلود

 

مستند سردار سرلشکر پاسدار شهید محمدحسن کوسه چی

 

«محمدحسن کوسه چی» فرزند صفرعلی در یکم مهرماه ۱۳۳۳ در دزفول دیده به جهان گشود. پدرش کاسبی خوشنام بود که فرزندانش را در پای منبر و مسجد، درس دینداری و آزادگی آموخت. علاقه محمد حسن در جوانی به ورزش وزنه برداری او را تا کسب سکوهای قهرمانی کشوری در این ورزش بالا برد.

در بهمن ۱۳۵۷ وقتی حضرت امام سربازان وطن را به نافرمانی از ارتش شاه فراخواند، او که سرباز پادگان تیپ۲ دزفول بود به توصیه انقلابیون سربازان را به اجرای این دستور تشویق نمود. علی رغم اینکه علاقه خاصی به امور فنی و راه اندازی کارگاه صنعتی داشت اما با پیروزی انقلاب اسلامی و تهدید مرزها از خطر دشمن بعثی، به کمک نیروهای سپاه به دفاع از مرزهای غربی کشور شتافت. با آغاز جنگ تحمیلی در دو جبهه مهم به خدمت پرداخت: آموزش نظامی و تاکتیک به نیروهای بسیجی و فرماندهی محور دشت عباس و صالح مشطط.

یک سال و نیم تلاش بی وقفه او و همرزمانش در کسب اطلاعات از دشمن، منجر به خلق پیروزی بزرگ فتح المبین و رها شدن دزفول از زیر توپ های دوربرد دشمن گردید. او در این عملیات، فرمانده محور دشت عباس، از مهمترین محورهای بود که ماموریت تک جبهه ای داشت.

در سال ۱۳۶۱ هم به عضویت رسمی سپاه درآمد و هم تشکیل خانواده داد که به عنایت خدا صاحب دو فرزند دختر و یک فرزند پسر گشت. سردار کوسه چی(پارساکیان) در طول جنگ با حضور در بیش از ۱۴ عملیات گسترده و متمرکز ابتدا جانشین تیپ و سپس جانشین لشکر۷حضرت ولی عصر(عج) بود و در مقطعی از جنگ نیز فرماندهی لشکر۲۵ کربلا را به عهده گرفت. او همچنین در کارنامه عملیاتی خود، افتخار فرماندهی قرارگاههای منطقه ای نجف اشرف و صاحب الزمان نیروی زمینی سپاه و مشاور فرمانده کل سپاه را هم داشت.

با خاتمه جنگ به ادامه تحصیل در دانشگاه نظامی پرداخت و موفق به اخذ کارشناسی ارشد از دانشگاه دافوس شد و در ادامه به درجه سرتیپی نائل آمد. سردار کوسه چی(پارساکیان) علی رغم جراحت های جنگ و افتخار جانبازی هرگز از خدمت بازنماند و در آخرین روزهای عمرش نیز عهده دار سمت مدیر گروه ارزیابی نیروی زمینی قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء(ص) بود.

او اگرچه در جریان رزمایشی در دشت عباس گرفتار بیماری منحوس کرونا شد، اما انگار تقدیر بر این بود که عروجش را از همان مکانی آغاز کند که رزمندگی اش را همنفس با دوستان شهیدش آغاز کرده بود. 

سردار محمدحسن کوسه ‌چی  روز ۲۲ اسفند ماه سال ۱۳۹۹ شمسی به یاران شهید خود پیوست.

روحش شاد و یادش گرامی باد

 

مستند سردار شهید کوسه چی که یکشنبه مورخ ۲۲ اسفندماه از شبکه افق  پخش گردید ، تقدیم به مخاطبان الف دزفول

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا