عکسیادهای ماندگار
موضوعات داغ

انتشار اثر هنرمند دزفولی برای شهدای عملیات فتح المبین برای اولین بار پس از ۴۰ سال

اثر هنری حاج سیداحمد آذرنگ هنرمند متعهد و انقلابی دزفول برای شهدای عملیات فتح المبین

قبلاً حاج سید احمد آذرنگ را معرفی کرده بودم و از شاهکارهای هنری اش تصاویری را منتشر کرده بودم.  اثرزیبایش را برای عملیات طریق القدس و اثر جذاب دیگرش را برای ۲۲ بهمن.

قبلاً هم گفته بودم که «سید احمد» ، همانند مرحوم «سید حبیب» برادرش و سایر برادران هنرمند دیگرش، هنرش را نذر شهدا و  انقلاب کرده است.

گفته بودم که حاج سید احمد اعتقاد دارد این نقاشی ها و کارهای هنری مشابه را، همه و همه با کمک و نگاه شهدا طرح زده است و ایده ها و ابتکارات را هدیه و لطف شهدا می داند و می گوید: هنگام نقش زدن بسیاری از این نقاشی ها، اشک می ریختم .

گفته بودم که بسیاری از شهدا مثل سید هبت الله قاضی دزفولی ، سید ضیاءالدین و سید فخر الدین هاشمی نسب و . . .

به خانه حاج سید احمد رفت و آمد داشته اند و طعم رفاقتشان را چشیده است  و بعدها همان شهدا سوژه ی نقاشی های او شده اند.

 حاج سید احمد آذرنگ ، هنرمند انقلابی و متعهد دزفولی ، پس از عملیات فتح المبین، با امکانات ساده و ابتدایی آن روزها و فقط با اخلاص و اندیشه و هنرتصویرسازی اش، نقش جذاب و پراز معنا و محتوای دیگری را روی کاغذ نقش زده است  و با پیوست تصویر جمعی از شهدای دزفول در عملیات فتح المبین به تصویرش روح بخشیده است.

سید در خصوص  این اثر هنری می گوید:

این تصویر را با الهام از شعر استاد «یاحسن» و نیز نوحه ی حاج صداق آهنگران در عملیات فتح المبین که «آمدم تا شوش را با خون خود دریا کنم» نقش زده است.

در حال و هوای غرش هواپیماها و بارش توپ های مزدوران عراقی.

او در خصوص المان های تصویرشده در این کار هنری می گوید:

« اگر عمیق و دقیق به تصویر نگاه کنید، خورشیدی که بالای گنبد دانیال نبی در حال طلوع است، نور حضرت فاطمه ی زهرا(س) است که رمز عملیات فتح المبین بوده است.

تپه ها ، واژه فتح را به نمایش گذاشته اند و دریایی از خون شهدا در سراسر تصویر جاری است و پرنده های سفیدی که موج گونه در جای جای تصویر در حال پروازند و  امواج دریا را به نمایش گذاشته اند»

مشروح توضیحات سید احمد بزرگوار ، این هنرمند عزیز و انقلابی و البته کم نام و نشان دزفول را به قلم خودش خدمت شما تقدیم می کنم.

خداوند حاج سید احمد را حفظ کند و روح ملکوتی برادر ارجمندش، هنرمند بی نظیر شهرمان، مرحوم سیدحبیب آذرنگ را با ارواح طیبه اهل بیت(ع) و شهدا محشور کند ان شاللله.

سید حبیبی که تا آخرین ثانیه های حیات دنیوی و ایمانی اش در حال نقش زدن چهره ی شهدا بود و آخرین نفس هایش را هم کنار قلم و ورنگ هایی کشید که قرار بود با آن ها نقش شهدای مدافع حرم دزفول را روی دیوار سپاه دزفول تصویر کند.

خداوند سید حبیب را بیامرزد و طول عمر با برکت به حاج سید احمد و سایر برادران رزمنده و هنرمند ایشان عطا فرماید.

 

اثر هنری سید احمد را پس از گذشت چهل سال برای اولین بار منتشر می کنیم، اثری که باید در موزه های دفاع مقدس نگهداری شود. اثری که در سال ۱۳۶۱ ترسیم شد و حالا پس از ۴۰سال دوباره رونمایی می شود:

برای مشاهده تصویر قدری صبور باشید

 

 

یاد و خاطره کلیه شهدا، علی الخصوص شهدای فتح المبین گرامی باد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا