تاریخ‌نگاری
موضوعات داغ

بدریون دزفول

آمار و اسامی شهدای دزفول در عملیات بدر

بدریون دزفول

آمار و اسامی شهدای دزفول در عملیات بدر

عملیات بدر در ۲۰ اسفند ۱۳۶۳ در شرایطی اجرا شد که ایران به شدت به یک عملیات پیروز و سرنوشت‌ساز نیاز داشت و کمبود امکانات و نیرو و دیگر مشکلات مانع از انجام آن نبود.
این عملیات در منطقه هورالعظیم، به فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با مشارکت نیروی زمینی ارتش، بر علیه نیروهای ارتش عراق انجام شد
با شروع عملیات هر چند رزمندگان خطوط اول دشمن را در هم شکستند و امید می‌رفت که در عمق نیز با موفقیت به پیش بروند و اهداف اصلی تصرف گردد لکن بر اثر هوشیاری و آمادگی دشمن، حجم شدید آتش زمینی و هوایی، بکارگیری سلاح‌های شیمیایی، تقویت نیروی انسانی دشمن و از طرفی نداشتن عقبه مناسب خودی جهت پشتیبانی از نیروها، کمبود امکانات و نیرو و مشکلات عدیده دیگر، اهداف اصلی عملیات تأمین نشد.

نیروهای ایرانی در پیشروی اولیه از جزایر مجنون، موفق به گرفتن پاسگاه ترابه و تسخیر بخشی از بزرگراه بغداد-بصره شدند. با این حال پاتک عراقی‌ها نیروهای ایرانی را به عقب راند. لکن تجارب به دست آمده از آن منجر به طراحی و اجرای عملیات بزرگ و موفق والفجر۸ در سال بعد گردید.

در این عملیات شهرستان دزفول ۸۴ شهید والامقام تقدیم اسلام و انقلاب کرد که پیکر پاک و مطهر  ۴۰ تن از این شهدا در منطقه عملیاتی باقی ماند.

طی سال های گذشته پیکر ۳۳ تن از این شهدا توسط گروه های تفحص شهدا گشف و به شهرستان دزفول رجعت داده شده است.

بر این اساس پیکر پاک و مطهر ۷ تن از شهدای شهرستان دزفول در عملیات بدر، هنوز جاویدالاثر بوده و به شهر و دیار خود رجعت ننموده اند

روحشان شاد و یادشان گرامیباد

آمار و اسامی شهدای شهرستان دزفول در عملیات بدر را در ادامه مشاهده می فرمایید.

 

منبع آمار: کتاب دایره المعارف شهدای دزفول – منوچهر مهدی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا