تاریخ‌نگاری

کدامیک از شهدای دزفول هنوز از عملیات بدر بر نگشته اند؟

آمار شهدای دزفول در  عملیات بدر

 

کدامیک از شهدای دزفول هنوز از عملیات بدر بر نگشته اند؟

آمار شهدای دزفول در  عملیات بدر

عملیات بدر در ۲۰ اسفند ۱۳۶۳ در شرایطی اجرا شد که ایران به شدت به یک عملیات پیروز و سرنوشت‌ساز نیاز داشت و کمبود امکانات و نیرو و دیگر مشکلات مانع از انجام آن نبود.
این عملیات در منطقه هورالعظیم، به فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با مشارکت نیروی زمینی ارتش، بر علیه نیروهای ارتش عراق انجام شد
با شروع عملیات هر چند رزمندگان خطوط اول دشمن را در هم شکستند و امید می‌رفت که در عمق نیز با موفقیت به پیش بروند و اهداف اصلی تصرف گردد لکن بر اثر هوشیاری و آمادگی دشمن، حجم شدید آتش زمینی و هوایی، بکارگیری سلاح‌های شیمیایی، تقویت نیروی انسانی دشمن و از طرفی نداشتن عقبه مناسب خودی جهت پشتیبانی از نیروها، کمبود امکانات و نیرو و مشکلات عدیده دیگر، اهداف اصلی عملیات تأمین نشد.

نیروهای ایرانی در پیشروی اولیه از جزایر مجنون، موفق به گرفتن پاسگاه ترابه و تسخیر بخشی از بزرگراه بغداد-بصره شدند. با این حال پاتک عراقی‌ها نیروهای ایرانی را به عقب راند. لکن تجارب به دست آمده از آن منجر به طراحی و اجرای عملیات بزرگ و موفق والفجر۸ در سال بعد گردید.

در این عملیات شهرستان دزفول ۸۴ شهید والامقام تقدیم اسلام و انقلاب کرد که پیکر پاک و مطهر  ۴۰ تن از این شهدا در منطقه عملیاتی باقی ماند.

طی سال های گذشته پیکر ۳۳ تن از این شهدا توسط گروه های تفحص شهدا گشف و به شهرستان دزفول رجعت داده شده است

بر این اساس پیکر پاک و مطهر ۷ تن از شهدای شهرستان دزفول در عملیات بدر، هنوز جاویدالاثر بوده و به شهر و دیار خود رجعت ننموده اند

روحشان شاد و یادشان گرامیباد

منبع آمار: کتاب دایره المعارف شهدای دزفول – منوچهر مهدی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا