تاریخ‌نگاریمعرفی کتاب

آیین رونمایی از کتاب «ناجی» با حضور سردار شاهوارپور فرمانده سپاه ولیعصر (عج) خوزستان

به میزبانی ناحیه مقاومت بسیج دزفول

آیین رونمایی از کتاب «ناجی» زمانه و زندگی شهید والامقام «محمدحسین ناجی دزفولی»  و  پوستر نخستین جایزه ادبی «سفیرعشق» با محوریت شهید مدافع حرم سیدمجتبی ابوالقاسمی روز دوشنبه ساعت ۱۰ صبح در محل سالن جلسات ناحیه مقاومت بسیج دزفول با حضور سردار حسن شاهوار پور فرمانده سپاه ولیعصر(عج) استان خوزستان، حجه الاسلام والمسلمین قاضی امام جمعه شهرستان دزفول ، علی فرهمند پور فرماندار شهرستان دزفول ، جناب سرهنگ لیلی زاده فرمانده ناحیه مقاومت بسیج دزفول و جمعی دیگر از مسئولین شهرستان دزفول و خانواده شهیدان ناج و ابوالقاسمی برگزار شد .

کار ارزشمندی انجام شده است

سردار سرتیپ حسن شاهوارپور ضمن گرامی داشت اعیاد شعبانیه، اظهار داشت: این برنامه‌ها جزء تکالیف و وظایف ما است که همواره باید به این موضوعات بپردازیم.

فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) استان خوزستان، با بیان اینکه یکی از مسائل که امروزه همه باید تلاش کنیم سبک سوابق، تجارب و الگوهای رفتاری شهدا بپردازیم، افزود: فاصله بین نسلی را به این دست از کارها فاخر کم کنیم چرا که ما نسل انقلاب را داریم و انتظار داریم نسل امروز این راه ادامه دهد.

وی با بیان اینکه شهید ابوالقاسمی و مدافعین حرم در رکاب سردار سلیمانی این گونه حماسه آفرینی می‌کنند، بیان کرد: این مجاهدت‌ها نشان از این است که هنوز فرهنگ ایثار و شهادت در بین جامعه در حال انتشار است.

فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) استان خوزستان، نسل امروز یک بدهکاری نسبت به نسل گذشته دارد، گفت: امروز امنیت، آسایش، هستی و آنچه که امروز داشته همه مدیون مجاهدت و ایثار نسل گذشته‌ای است که خیلی از آنها در بین ما نیستند ولی عاشقانه تلاش کردند تا نظام جمهوری اسلامی استحکام پیدا کند که امروز ما در این نظام حیات داشته باشیم.

سردار شاهوارپور با بیان اینکه سرنوشت مردم تغییر نمی‌کند؛ سرنوشت مردم زمانی تغییر می‌کند که خود مردم در عرصه بیاییند و سرنوشت خودشان را تغییر دهند،گفت: نخبگان و بزرگان و کسانی که محوریت در جامعه داشته، کسانی هستند که می‌توانند در تغییر سرنوشت مردم بسیار موثر باشند.

 

فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) استان خوزستان، در ادامه افزود: ما در راس این موضوع امام راحل را داشتیم و در سلسه این جریان کسانی را داشتیم که در اقساط نقاط کشور از جمله مساجد، روستاها و شهرها پیام امام راحل را به مردم می‌رسانند و میدان‌داری می‌کردند؛ از قبیل شهید ناجی از شهدای هشت سال دفاع مقدس بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه جمع آوری اثرات فاخر به مانند کتاب شهید ناجی کار بسیار ارزشمندی است، گفت: کتاب شهیدناجی کتاب بسیار باکیفیت است که به نویسندگی «علی موجودی» نوشته شده است.

فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) استان خوزستان، با اشاره به اینکه محتوای کتاب بسیار مهم است، گفت: کتاب باید نتیجه و حاصل تلاش و مجاهدت‌های شهدا برای بهره‌ی امروز و فردا را نشان دهد که کتاب شهید ناجی به خوبی این امر را اجرا کرده است.

سردار شاهوارپور در ادامه افزود: اگرما هر ساله حادثه عاشورا را گرامی می‌داریم یکی از بهره‌های این حادثه این است؛ زمانی که صدام حمله کرد مردم برگ برنده‌ای به مانند حادثه عاشورا در دستنشان داشتند؛ ورود به عرصه دفاع مقدس اقتدا به حادثه عاشورا بود.

فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) استان خوزستان، در ادامه بیان کرد: امروز وقتی زندگی و سبک سیره شهدا گفته می‌شود ناشه‌های از امام حسین و یاران با وفایش ایشان است؛ که این ناشه‌ها در وجود شهدا بود.

وی ضمن قدردانی از گردآورندگان، همرزمان، خانواده و نویسنده کتاب شهید ناجی، گفت: برای جمع آوری خاطرات شهید ناجی بیش از ۷۰نفر خاطرات خودشان را از این شهید عالی قدر بازخوانی کرده‌اند که کار ارزشمندی انجام شده است. از مرکزفرهنگی و موزه دفاع مقدس دزفول، سپاه دزفول، امام جمعه و انتشارات سورمهر برای چاپ این کتاب همکاری بسیار خوبی داشته که جای قدردانی دارد.

فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) استان خوزستان، به سبک و سیره شهدا اشاره کرد، گفت: زندگی شهدا به مانند این است که ظرفی از یک اقیانوس برمی‌داریم و معرفی می‌کنیم؛ زندگی شهدا سراسر نکات تربیتی، اخلاقی و آموزشی است.

وی در ادامه به زندگی شهید ناجی اشاره کرد ،گفت: در کتاب شهید ناجی به دوره کودکی و نوجوانی این شهید به خوبی پرداخته شده است. دوره کودکی و نوجوانی دوران شکلگیری فرد است. و یکی از کسانی که درشکل گیری شخصیت شهید ناجی موثر بوده پدر و مادر این شهید عالی قدر است، و همچنین محیط محله و مسجدمحله و شهر مذهبی دزفول، جوهر پاک این شهید، تشخصی درست مسیر زندگی و همچنین مبارزه با سختی بوده است.

فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) استان خوزستان، به تلاش و سختکوشی شهید ناجی اشاره کرد، گفت: شهیدناجی با سختی‌های زندگی جنگیده است به عنوان مثال شهید ناجی برای کمک به خانواده ا ز ۵سالگی کار کرده است.

وی در ادامه به دیگر ابعاد زندگی شهید ناجی پرداخته گفت: شهید ناجی در کنار پدرش یک مداح توانمند بود و توسل به ائمه ویژه اباعبدالله(ع) بسیار در زندگی این شهید والامقام برجسته است.

فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) استان خوزستان، با بیان اینکه با توجه به موقیعت و جایگاه و چهره بودن شهید ناجی و ارتباط او با نخبگان شهری و خارج شهر اما راهی را برای حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی انتخاب می‌کند، گفت: با آن نگاهی که شهید ناجی به کلیت نظام و آینده داشت بهترین مکان برای بهترین خدمت سپاه را می‌بیند و زمانی که وارد سپاه می‌شود در گذرگاه ورودی سپاه « محل گزینش» مشغول کار شد.

وی با بیان اینکه اگر امروز بخواهیم بگویم انقلاب اسلامی به ما چه هدیه داده است، گفت: رویکرد تربیتی و ساخت نفوذ انسان‌های پاکی به مانند شهید سلیمانی که مقام معظم رهبری در وصف ایشان فرمودند شهید سلیمانی یک مکتب بود.

فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) استان خوزستان، در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری به دفاع مقدس اشاره کرد گفت: مقام معظم رهبری فرموده‌ا‌ند دفاع مقدس به مانند یک تابلو مینیاتوری است که هرچه شما به این تابلو نزدیک‌تر می‌شویم با زیبایی این تابلو بیشتر آشنا می‌شویم

شهدا به عنوان الگو برای جوانان معرفی شوند

امام جمعه دزفول نیز در این آیین با گرامیداشت یادو خاطره شهیدان میهن اسلامی با تاکید بر لزوم ثبت و ضبط آثار و خاطرات دفاع مقدس گفت: شهیدان باید به عنوات الگو برای جوانان معرفی شوند.

حجت الاسلام سید محمدعلی قاضی دزفولی یادو خاطره شهید ناجی را گرامی داشت و افزود: شهید ناجی در زمان حیات اثرگذاری زیادی بر اطرافیان داشت و سجایای اخلاقی او الگوی اطرافیان می‌شد.

وی با بیان اینکه شهید ناجی شهدای زیادی را رهبری کرد، ادامه داد: این شهید والامقام همواره اطرافیان را به صبر و رعایت حق توصیه می‌کرد.

امام جمعه دزفول همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره سردار کوسه چی که اخیرا دعوت حق را لبیک گفته است، گفت: شهید کوسه چی از افتخارات دزفول و ایران اسلامی بود چراکه تا آخرین نفس پای آرمان‌های نظام ماند و در این مسیر گام برداشت.

سرهنگ پاسدار لیلی زاده فرمانده ناحیه مقاومت بسیج دزفول نیز در این آیین با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای میهن اسلامی به ویژه شهیدان ابوالقاسمی و ناجی گفت: شهدا نقش پررنگی در جامعه داشتند و نوشتن کتاب در مورد آنها باعث ترویج فرهنگ شهادت می‌شود.

در این مراسم حاج مجید هفت تنانیان از دوستان و همرزمان شهید حسین ناجی به بیان خاطراتی از شهید حسین ناجی پرداخت و افزود: «حسین ناجی مکتبی بود که شهدای زیادی در مکتب او به رشد و بالندگی رسیدند.»

هفت تنانیان افزود شخصیت حسین از جنبه های مختلفی مانند اخلاق و سیر و سلوک معنوی ، مطالعه و بینش سیاسی ، مدیریت بصیر انقلابی ، آینده نگری ، دوندگی و خستگی ناپذیری ، کمال گرایی و معلم بودن قابل بررسی است. شخصیتی که در اوج مدیریت قاطع و دقیق و ظریف خود دلی آسمانی داشت و گریه ها و مناجات های او هیچ گاه از خاطرات فراموش نخواهد شد.

 

قهرمانان دزفولی دفاع مقدس معرفی نشده اند/ کتاب شاخص از شهدای دزفول در سطح ملی نداریم / سکوت نخبگان موجب تحریف دزفول شده است / باید معاونت مقاومت و پایداری در فرمانداری ویژه دزفول ایجاد شود

علی موجودی نویسنده کتاب ناجی نیز در این آیین با ارایه توضیحاتی درخصوص این کتاب اظهارداشت: کتاب ناجی به همت گروه روایتگران شهدای دزفول با انجام ۴۵۰۰ دقیقه مصاحبه گردآوری شده است.

علی موجودی با بیان اینکه کتاب ناجی پنج بار کارشناسی شده و بعد از ۲ سال و نیم تلاش و پیگیری از انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است، افزود: روایت ۷۰ راوی با یک زبان در این کتاب به صورت زنجیروار نوشته شده است.

وی ادامه داد: جریان‌های قبل از انقلاب در دزفول نظیر فعالیت مساجد، گروهک‌ها، نحوه شکل‌گیری سپاه و ذخیره سپاه در این کتاب به خوبی بیان شده‌اند.

نویسنده کتاب ناجی بیان نقش مساجد در نیروسازی در این کتاب را یادآور شد و گفت: با توجه به ۲۲ سال فعالیت در حوزه دفاع مقدس به پنج مشکل نظیر ناشناس ماندن قهرمانان دزفولی دفاع مقدس، حجم بالای کار و نیروی کم برای معرفی ظرفیت‌های دفاع مقدس دزفول، حضور نداشتن دزفول در کتاب‌های معروف دفاع مقدس، گره نخوردن نسل جنگ با نسل جدید و سکوت نخبگان در برابر تحریف‌ها مواجه شدم.

وی با بیان اینکه قطعه دست و پای شهیدآباد دزفول در کشور بی‌نظیر است، افزود: قهرمانی مانند سرشیری که هنوز هم در قید حیات است در دوران دفاع مقدس و در موشک باران دزفول نزدیک به ۲ هزار نفر را از زیر آوار بیرون آورده ولی شناخته شده نیست.

موجودی با اشاره به وسعت کار حوزه دفاع مقدس در دزفول گفت: این شهرستان بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ شهید تقدیم میهن اسلامی کرده است که اگر برای حماسه آفرینی‌های هر شهید فقط یک روز در نظر بگیریم حدود هفت سال و نیم زمان می‌برد.

وی با اشاره به معرفی خوب ظرفیت‌های دفاع مقدس استان همدان توسط حمید حسام افزود: برای تولید آثار فاخر و ارزشمند انتظار می‌رود نخبگان کشوری دزفول از ما حمایت کنند و نخبگان و تریبون داران شهرستان، در معرفی کتاب‌ها همکاری کنند.

نویسنده کتاب ناجی خواستار معرفی این کتاب از سوی رسانه‌ها شد و بیان کرد: متاسفانه دست نویسندگان و رسانه‌ها اغلب به افراد اثرگذار دفاع مقدس نمی‌رسد و در گمنامی از بین ما می‌روند.

موجودی با انتقاد از تحریف دزفول در کتاب‌های دفاع مقدس اظهارداشت: بسیاری از مستندات سپاه در کتاب ناجی مورد استفاده قرار گرفته‌اند تا این تحریف‌ها کمرنگ شوند.

وی با پیشنهاد ایجاد معاونت مقاومت و پایداری در فرمانداری دزفول گفت: ظرفیت‌های تمام ادارات و گروه‌های مردمی باید پای کار آیند اگرچه ستاد چهارم خرداد ایجاد شده ولی صرفا اجرای برخی برنامه‌ها در یک بازه زمانی کوتاه کافی نیست.

 

نخسین جایزه ادبی سفیرعشق در سطح ملی است

محمدیاقدوس دبیرجشنواره نخسین جایزه ادبی سفیرعشق اظهار داشت: نخسین جایزه ادبی سفیرعشق در سطح ملی است؛ که از دو بخش متون ادبی و شعر است.

وی در ادامه افزود: در بخش متون ادبی، خاطره گویی، نثرادبی ، داستان و دستانک است و در بخش شعر، شعرکلاسیک، آزاد ، نو و ترانه است

دبیرجشنواره نخسین جایزه ادبی سفیرعشق به موضوعات این جشنوار اشاره و اظهار داشت: سبک زندگی و سیره شهیدمدافع حرم شهیدسیدمجتبی ابوالقاسمی، شهدای مدافع حرم ، مکتب سلیمانی و استکبارجهانی و محور مقاومت است.

 

در پایان از کتاب «ناجی»  و پوستر نخستین جایزه ادبی «سفیرعشق» با محوریت شهید مدافع حرم سیدمجتبی ابوالقاسمی توسط سردار شاهوارپور و خانواده شهیدان ناجی و ابوالقاسمی رونمایی گردید.

 

 

لازم به ذکر است ،شهید حسین ناجی. ازشهدای هشت سال دفاع مقدس شهرستان دزفول است که در فروردین ماه ۶۱ و در عملیات فتح المبین آسمانی شد و مزار مطهر ایشان در جوار مزار برادر شهیدش «عبدالامیر ناجی» در قطعه دوم گلزار شهدای شهیدآباد دزفول زیارتگاه عاشقان است.

شهید سید مجتبی ابوالقاسمی در سال۱۳۶۰ در دزفول دیده به جهان گشود و در بسیج فعالیت‌های زیادی انجام داد.مسئول عملیات حوزه حمزه سیدالشهدا(ع) دزفول و فرمانده گردان بیت‌المقدس این شهرستان از جمله مسئولیت‌های این شهید والامقام بود.این دلیرمرد پایتخت مقاومت ایران برای دفاع از حرم حضرت زینب‌کبری(س) و حضرت رقیه‌(س) به سوریه اعزام شد و سرانجام در روز دوشنبه ۱۶ آذر ماه سال ۱۳۹۴ در جنوب حلب سوریه به فیض شهادت نائل شد.پیکر مطهر این شهید پس از انتقال به ایران در روز شنبه ۲۱ آذرماه همزمان با شهادت امام رضا(ع) در شهرستان دزفول تشییع و در گلزار شهدای این شهر آرام گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا