تاریخ‌نگاری

خیبری های دزفول

آمار و اسامی شهدای شهرستان دزفول در عملیات «خیبر»

آمار و اسامی شهدای شهرستان دزفول در عملیات «خیبر»

خیبری های دزفول

 

عملیات خیبر عملیات تهاجمی نظامی نیرو‌های مسلح ایران، در خلال جنگ ایران و عراق بود که به‌صورت مشترک توسط سپاه پاسداران (در منطقه هورالعظیم) و نیروی زمینی ارتش (در منطقه زید) و نیز با پشتیبانی هوانیروز ارتش و نیروی هوایی ارتش، اجرا گردید. این عملیات در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۶۲ آغاز شد و پس از ۲۰ روز نبرد در ۲۲ اسفندماه ۱۳۶۲ با اشغال جزیره مجنون توسط نیرو‌های ایرانی به‌پایان رسید.

عملیات خیبر سوم اسفند ماه سال ۱۳۶۲ و با هدف دستیابی به جاده بصره ــ العماره (در محدوده روستاهای القرنه تا العزیر) و تهدید و دستیابی به بصره آغاز شد. این هدفْ بزرگ و مهم بود که دستیابی کامل به آن می‌توانست ایران را به خواسته‌هایش برای پایان جنگ برساند.

یگان‌های عمل‌کننده در مناطق هورالعظیم، طلائیه و زید به اجرای عملیات پرداختند. علاوه بر تصرف و تأمین جاده بصره ــ العماره، تصرف دو جزیره نفتی مجنون شمالی و مجنون جنوبی و تسلط کامل بر هورالعظیم نیز از اهداف این عملیات بود. جزایر مجنون از مناطق نفتی کشور عراق بود که حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی و فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء(ص)، میزان نفت آن را ضامن غرامت ایران دانست.

عملیات خیبر به این دلیل که همچون عملیات‌های بیت‌المقدس و والفجر هشت به تمامی اهداف پیش‌بینی‌شده دست پیدا نکرد و در جریان عملیات به‌خصوص در محور طلائیه اتفاقاتی رخ داد و نبرد سنگینی روی داد، از سوی برخی ناکام یا غیرپیروز تلقی می‌شود، اما پژوهشگران برجسته تاریخ دفاع مقدس و تحلیلگران جنگ ایران و عراق این عملیات را یک عملیات پیروز در سطح راهبردی و تاکتیکی می‌دانند.

غیورمردان شهرستان دزفول هم چون همیشه از خط شکنان این عملیات غرورآفرین بودند که تعداد ۳۷ شهید در این عملیات تقدیم اسلام و انقلاب کردند که اسامی و امار این شهدا به شرح زیر می باشد:

منبع داده های  آماری:

کتاب دایره المعارف شهدای دزفول، منوچهر مهدی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا