تاریخ‌نگاری

سانسور فتوحات نیروهای دزفول در عملیات فتح المبین ( قسمت آخر)

از زبان سردار رئوفی و شاهوارپور

سردار رئوفی نژاد افزود: ما علاوه بر تامین نیروی اطلاعاتی یگان‌های سپاه مستقر در اطراف دزفول، حتی نیروهای در خط و سلاح‌های در خط را هم تحویل‌شان داده بودیم. تا این حد نیروهای دزفول در آن عملیات نقش ایفا کردند. حتی به یاد دارم احمد متوسلیان که تیپ ۲۷حضرت رسول را تشکیل داد در دزفول آن را پایه گذاری کرد. این تیپ منطقه عملیاتی‌شان را همین منطقه دشت عباس از تپه چشمه به سمت راست مشخص کرده بود.

وی با بیان خاطره ای تحت عنوان جمع آوری غنائم بیان داشت: بچه ها با کلیشه هائی که نام تیپ روی آن نوشته شده بود با اسپری رنگ بر روی غنائمی که گرفته می‌شد نام تیپ را حک می‌کردند. غنایمی از جمله ۱۵۰دستگاه انواع تانک ، ۱۷۰دستگاه انواع نفربر، ۵۰۰دستگاه انواع خودرو، ۱۶۵قبضه آواه توپخانه، یک سایت پرتاب موشک زمین به هوا، سام۶ به همراه ۳فروند موشک و مقدار زیادی سلاح‌های سبک و سنگین و  انواع مهمات و تجهیزات  در این عملیات به دست همه یگان‌های عمل کننده افتاد و مهمتر از همه ۱۵۰۰۰اسیری بود که از دشمن به اسارت در آمد.

غنائم تیپ ۷ ولیعصر (عج) در عملیات فتح المبین

سردار رئوفی نژاد ادامه داد: حدود ۹۰قبضه از انواع توپ را به پادگان کرخه منتقل کردیم و در یکی از خیابان‌های پادگان به صورت منظم آرایش داده و در معرض دید قرار دادیم که به یاد دارم برای ایجاد روحیه در مردم شهرستان دزفول با غنائم عملیات فتح المبین یک رژه سنگین در شهر راه انداختیم. ما اکثر توپ‌ها و نفربرها و خودروهای غنیمتی را به صورت ستونی در خیابان‌های دزفول حرکت داده که چند قبضه توپ از نوع توپ‌های لوله بلند اتریشی بودند که دشمن با همان‌ها دزفول را زیر آتش گرفته بود مردم با گلوله‌های توپ‌های اتریشی آشنا بودند ما روی همان غنائیم نوشته‌ایم «این همان توپ‌هایی است که شهر دزفول را زیر آتش خود گرفته بودند». مردم آن روز بسیار خرسند بودند، اسپند دود کرده و نقل و شیرینی پخش می‌کردند و دیده های رزمندگان دیار مقاومت را بوسه می زدند.

فرمانده گروهان حسن شاهوارپورنیز در ادامه‌ی تایید جایگاه تاثیرگذار رزمندگان دیار مقاومت در عملیات فتح المبین بیان داشت: در بهمن ماه زمزمه‌هایی از عملیات در محور کرخه به گوش می‌رسید به همین دلیل برای آمادگی انجام عملیات به همراه شهید رفیع نیا و صلواتی زاده به پادگان دو کوهه اعزام شده و در آخرین روز سال ۶۰ در ۴ کیلومتری ساحل کرخه موضع گرفتیم.

وی ادامه می‌دهد: روز اول فروردین نیروها را برای انجام عملیات به خط کردیم که آن روز عملیات انجام نشد. مشکلات بسیاری وجود داشت از جمله تسلط ارتش بعث بر منطقه بدلیل اشغال ۱۸ ماهه و همچنین سنگرهای سلاح مستقیم زن دشمن که شرایط را سخت کرده بود. به هر صورت نیروها از خاکریز دشمن عبور کرده و اقدام به پاکسازی سنگرهای بعثی کردند. بعد از آن به سه راهی قهوه خانه اعزام شده و سپس در روفائیه مستقر شدیم. در سایت درگیری شدیدی رخ داد که بسیاری از عراقی‌ها را اسیر کردیم ارتش عراق شکست سنگینی خورده بود که شیرینی خاصی برای ما داشت .

از راست: حسن شاهوارپور، شهیدامیرشوشی‌نسب، محمدعیدی‌مراد

شهید احمد سوداگر نیز در کتاب فاتحان سایت و رادار نقل کرده است: شناسایی کل منطقه فتح المبین فقط و فقط به عهده نیروهای دزفول بود، هدایت نیروها تا رسیدن به اهداف‌شان توسط نیروهای دزفول بوده، گره اساسی روز دوم و سوم عملیات فتح المبین توسط تیپ ۷ولیعصر(عج) باز شد و نکته آخر اینکه تنها شهرستانی بود که در طول جنگ یک لشکر را حمایت کرده بود. خیلی از استان ها یک لشکر را حمایت کرده بودند ولی دزفول به تنهایی استعداد تشکیل یک لشکر را داشت.

به گزارش تسنیم: اهداف عملیات فتح المبین آزادسازی بخش وسیعی از مناطق اشغال شده همچون سایت۴،۵ و رادار و ده ها روستای منطقه، انهدام دو لشکر عراق(۱۰زرهی و۱مکانیز). دست‌یابی به خطوط پدافندی مناسب و استفاده از حداقل نیروهای خودی در آن خطوط. خارج کردن شهرهای شوش اندیمشک و دزفول از تیررس آتش توپخانه دشمن. دور کردن آتش موثر دشمن از جاده اهواز – اندیمشک بود.

تشکیل تیپ ۷ حضرت ولیعصر برای حضور در عملیات فتح المبین و نقش آفرینی آن در تامین و پشتیبانی رزم سایر یگان‌های تازه تاسیس سپاه در این عملیات راهبردی از مهمترین دست آوردهای جوانان این خطه در سال‌های آغازین جنگ بود که منجر به آزادسازی بخش مهمی از خاک میهن اسلامی شد و مردم دزفول نتیجه حمایت‌های مادی و معنوی‌شان از سازمان رزم خود را به عیان مشاهده نمودند.

گفت‌وگو از فاطمه دقاق‌نژاد و سعید نصیرگلی

منبع : خبرگزاری تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا