خاطره شهدافیلم
موضوعات داغ

آموخته هایش را زندگی کرد

روایت هایی از روحانی شهید عبدالحسین چراغی

آموخته هایش را زندگی کرد

روایت هایی از روحانی شهید عبدالحسین چراغی

عالم بدون عمل! هرگز

عبدالحسین بعد از آنکه دیپلمش را گرفت، به همراه تعدادي از دوستانش در حوزة علميه نجف آباد اصفهان شروع به تحصيل كرد، امّا پس از مدّتي راهي قم شد. آنجا مدّتي را در منزلي كه توسّط آيت الله منتظري براي طلبه‌هاي جوان در نظرگرفته بود زندگي كرد ودركلاس درس اساتيدي مثل: استاد مظاهري و آيت الله مشكيني شركت کرد و درسال ۱۳۶۲ با تأسيس مدرسة علميّة امام باقر (ع) بطور رسمي بعنوان طلبه مشغول تحصیل شد.

عبدالحسین ساده زيستي را از پيام امام راحل(ره) با گوش جان پذيرفته بود و مدّتهاي طولاني را با يك دست لباس ساده سپري مي کرد  و تمامي تلاشش این بود تا آموخته هایش را زندگی کند و عالِم بدون عمل نباشد.

غواص

عبدالحسین با اطّلاع از آغاز عمليات والفجر هشت درس و حوزه را تعطیل کرد و راهي شد. اين بار باید لباس غواصی می پوشید و نقشی تازه می آفرید.  تمرینات سخت و نفسگیر غواصی آغاز شد و عبدالحسین خودش را اماده می کرد برای دست و پنجه نرم کردن با امواج اروند.

 

آخرین دیدار

چند روز قبل از عمليات براي آخرين ديدار آمد خانه. دست کرد توی جیبش و وصیتنامه اش را با لبخند و با آرامشی آسمانی داد دست پدرش و گفت: «بابا! برای همه رزمندگان اسلام دعا کن!»   

چراغ شهرک خاموش شد

سه شب در اروند کنار بودیم. عصر بیستم بهمن ۱۳۶۴ همه برای خداحافظی آمدند. حسینیه فضایی معنوی داشت. همه مثل باران اشک می‌ریختند و من در جمع آنها جایی نداشتنم. از بین همه بچه‌ها حسین را پیدا کردم و با شوق به سویش رفتم. مرا که دید گفت: «بیا با هم خداحافظی کنیم»

چند دقیقه ای همدیگر را در آغوش گرفتیم و طلب بخشش کردیم. حوالی ساعت۲۰:۳۰ شب ، سوار قایق‌ها شدیم  و حدود ساعت۲۲:۲۰ عملیات شروع شد.

فردا صبح روی اهداف اولیه مستقر بودیم همه متفق القول می‌گفتند: «دیدید دیشب خدا چه کرد؟! خدا را شکر . . .»

برادرم گفت: «حاج احمد نونچی و حمید صالح نژاد و نبی‌پور هدایت و جمال قانع شهید شدند. عبدالحسین چراغی هم. چراغ شهرک‌ شریعتی هم خاموش شده بود»

 

همیشه در میدان

 عبدالحسین در اكثر عمليات ها از جمله  فتح المبين ، بيت المقدّس ، رمضان ، والفجر مقدماتي ، خيبر ، بدر و ديگر جبهه هاي غرب و جنوب كشور حضور داشت. اما مزد جهاد اکبر و جهاد اصغرش را در اروند گرفت و شهادتش در والفجر۸ امضا شد.

بابای عبدالحسین

 حاج علي چراغي، پدر عبدالحسین، مردي با تقوا و از اشخاص مورد احترام و خيّر بود كه در عمل به آداب اسلامي همواره براي مردم منطقه، شاخص و الگو بود. مرحوم حاج علي به سختي و با حساسيّت تمام نسبت به تربيت فرزندانش از جمله شهيد عبدالحسين همّت گماشت تا اينكه در تير ماه ۱۳۶۵، یعنی کمتر از یک سال بعد از شهادت عبدالحسینش ، رفت برای زیارت خانه خدا و همانجا هم ماندگار شد برای همیشه. این توفیق نصیب کمتر کسی می شود که مزارش در جوار پیامبر و اهل بیت(ع) باشد.

بخشی از وصیتنامه شهید عبدالحسین چراغی :

چون در سفری قرار دارم که احتمال دارد خداوند ما را به مهمانی خویش بپذیرد و در این سفر ، معامله ای با خدا بکنیم ، چند کلامی به عنوان وصیت نامه و سفارش خدمت شما امّت اسلامی عرض می کنم

خوشا به حال کسی که می داند از کجا آمده و بهر چه آمده و به کجا می رود. اسلام از ابتدایی که ظهور کرده ، خواسته است انسان را به انسانیت کامل برساند و بفهماند که تو ای انسان خلیفۀ خدایی نه حیوان درنده. و تو که نماینده خدایی ، خیلی مسئولیت داری و باید گوش به فرمان او باشی.

اطاعت از ایشان (رهبر) رستگاری می آورد و باید نگذارید تاریخ تکرار شود و امت اسلامی باید توجه داشته باشند که پیروزی اسلام در گرو اطاعت از ولایت فقیه است و مسئله ی رهبری که خداوند انشاءالله ایشان را تا انقلاب مهدی (عج) نگه بدارد.

کاری نکنید که مانند دوران بعد از پیامبر اکرم (ص) که چه بر سر علی آوردند ، کار آنطور بشود که اسلام ضربه ای بخورد که دیگر سر بلند نمی کند . از مسلمین می خواهم که توجه کامل به فرمایشات امام عزیز بکنند و به دستورات ایشان عمل کنند و گرنه شهدا آنها را بازخواست می کنند. از همه مهمتر و بالاتر خدا آنها را محاکمه می کند

شما مسئولین عزیز توجه داشته باشید که این حکومت اسلامی مال مستضعفان است و باید شما هم کارتان برای محرومان و مستضعفان باشد.

برای برادران طلبه ام چند کلامی بنابر وظیفه به شما عرض میکنم:

هوشیار باشید که یک دفعه ، عالم بی عمل ، … حوزه ا را به انحراف نکشاند و با کسانی که بخواهند روحانیت را بکوبند و سخت مبارزه بکنید و افشاگرا توطئه ای داخلی و خارجی باشید و از لباس پیامبر اکرم (ص) ، خوب نگهداری کنید.

مورخ ۱۶/۱۱/۱۳۶۴

 

شاید این تکه فیلم برای خیلی ها خاطرات مقدسی را زنده کند. تقدیم به شما

طلبه شهید عبدالحسین چراغی کوتیانی متولد ۱۳۴۳ در مورخ ۲۱ بهمن ماه ۱۳۶۴ در عملیات والفجر۸ و در جبهه اروند رود به شهادت رسید و مزار مطهرش در گلزار شهدای صفی آباد دزفول زیارتگاه عاشقان است

با تشکر از تارنمای شهدای صفی آباد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا