تاریخ‌نگاری

نام عصمت ، نگین درخشان یکی از خیابان های تهران

نامگذاری خیابانی در منطقه شش تهران به نام شهید عصمت پورانوری

فداکاری بانوان این مرز و بوم در دوران دفاع‌مقدس کم از مردان ما که رودررو با خصم مبارزه می‌کردند نبود، چه زمانی که مردان‌شان را راهی خط مقدم مقدم و مبارزه می‌کردند یا در پشت جبهه خود به دفاع از کیان کشور مشغول بودند.

تا سال‌ها کمتر کوچه و محله‌ای در پایتخت به نام این بانوان مزین شده بود تا اینکه مسئولان شهری منطقه ۶ به این فکر افتادند از کسانی که در این راه از جان خود گذشتند به نحوی قدردانی و یاد و خاطره‌شان را در همه جای شهر ماندگار کنند. در ایام شهادت حضرت فاطمه(س) امسال که توجهات به ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع‌مقدس بیشتر جلب شد، این فرصت مهیا و نام چند شهید زن که در حملات‌ تروریستی به درجه رفیع شهادت نایل شده بودند بر معابر قلب پایتخت حک شد.

 بر این اساس و طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، کوچه خوشبختی واقع در خیابان طالقانی حدفاصل خیابان ولی‌عصر(عج) و حافظ به نام شهید «انیس نوری» به دلیل اینکه کوچه فوق محل سکونت و شهادت این شهیده بود نامگذاری شد.

 خیابان یکم به نام شهیده بزرگوار «نسرین افضل» با حفظ شماره و خیابان سوم حدفاصل خیابان میرزای شیرازی و خیابان سنایی به نام شهید بزرگوار «ناهید فاتحی کرجو» تغییر پیدا کرده است.

 از دیگر معابری که در قلب پایتخت تغییر نام کرد می‌توان به خیابان دوم به نام شهیده «شهناز حاجی شاه» و خیابان هفتم حد فاصل خیابان میرزای شیرازی و خیابان سنایی به نام شهید «زینب کمایی» اشاره کرد.

 خیابان نهم نیز به نام شهید بزرگوار «سهام خیام»، خیابان یازدهم حد فاصل خیابان میرزای شیرازی و خیابان سنایی به نام شهید بزرگوار «عصمت‌پور انوری»، خیابان ششم به نام شهید «سیده طاهره هاشمی»، خیابان پانزدهم حد فاصل خیابان میرزای شیرازی و خیابان سنایی به نام شهید «فرشته باخویشی» نامگذاری شد.

لازم به ذکر است «شهید عصمت پورانوری» بانوی شهید ۱۹ ساله ی دزفولی است که در ۱۹ آذرماه ۱۳۶۰ در حالی که فقط ۶۶ روز از آغاز زندگی مشترکش گذشته است ، در اثر حمله هوایی نیروهای بعث عراق ، روی پل قدیم دزفول در حالی که قصد عزیمت به گلزارشهدای بهشت علی دزفول را دارد ، به همراه هم عروس و مادرشوهرش به شهادت می رسد. شهید عصمت پورانوری در سال ۱۳۹۸ به عنوان شهید شاخص کشور انتخاب و معرفی گردید.

همچنین کتاب «عصمت» به نویسندگی «سیده رقیه آذرنگ»، روایت زمانه و زندگی این شهیده ی دزفولی است. کتابی منطبق بر حقیقت، بدون اغراق و بزرگنمایی و سرشار از الگو و سبک زندگی اسلامی که خواننده  واژه واژه ی کتاب را در تلفیق حس غرور و بغض و شور و حسرت تا آخرین صفحه دنبال می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا