خاطره شهدا
موضوعات داغ

آخرین مین

روایت شهادت سردار شهید عبدالکریم پورمقامی

آخرین مین

روایت شهادت سردار شهید عبدالکریم پورمقامی

در منطقه ی عنکوش در جنوب غربی استان خوزستان نظامیان بعثی عراق قسمتی از زمین های خوزستان را اشغال کرده بودند.

وقتی با حملات چریکی رزمندگان اسلام و تک های شبانه سپاه و بسیج و ارتش مواجه شدند اقدام به عقب نشینی کردند، ولی نقاط مختلفی را مین گذاری کردند که عبور و مرور خودروها و پیاده نظام خودی را زمین گیر و مختل کرده بود.

برادر پاسدار عبدالکریم پورمقامی، فرمانده تخریب سپاه دزفول، وقتی به میدان مین بعثی ها که بیش از صدها مین در آن کاشته بودند رسید، همه را دعوت به دورشدن از میدان مین کرد و گفت: «فقط کار خودم است.»

تخصص او تخریب ، مواد منفجره و خنثی کردن مین و ایجاد میدان مین بود. او با چالاکی و بی باکی و شجاعت در ۵۰۰ متری عراقی ها بصورت درازکش و خوابیده یکی یکی میدان مین را خنثی کرد و من دستیار و کمکی و تأمین و محافظ او بودم.

وقتی آخرین مین را خنثی می کرد و فرمانده محور و دیگر رزمندگان منتظر جشن پاکسازی منطقه و کلید فتح عبور و حمله به قلب دشمن بودیم، عبدالکریم با چهره ای شاد و خندان و رضایت از پاکسازی میدان مین اعلام کرد: آخرین مین است خدا کند تله گذاری نباشد.

مثل دیگر مین ها آنرا خنثی کرد و از زمین بیرون کشید، رویش را به طرف رزمندگان برگرداند. همه آماده تکبیر وشادی بودیم.

به ناگاه صدای انفجار مهیبی منطقه را فراگرفت و عبدالکریم پورمقامی با مین تله گذاری شده آخر به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

عراقی ها که صدای انفجار را شنیدند آن منطقه را گلوله باران کردند. پیکر عبدالکریم را به عقب  منتقل کردیم و رزمندگان با روحیه ای بسیار بالا و انگیزه ای دوچندان به مزدوران بعثی یورش برده و منطقه را از لوث وجودشان پاک کردند.

 

سردار شهید عبدالکریم پورمقامی متولد ۱۳۴۰ در مورخ سوم آذرماه ۱۳۵۹ در منطقه عنکوش ، حین پاکسازی میدان مین به شهادت رسید و مزار مطهر ایشان در گلزار شهدای شهیدآباد دزفول زیارتگاه عاشقان است.

راوی: علی صولتی

برگرفته از کتاب سروقامتان اثر غلامحسین سخاوت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا