معرفی اسوه‌ها

این مادر شهید دزفولی قرآن را به شعر ترجمه کرده است

معرفی «زهرا بیگدلی» مادر شهیدان سیدفخرالدین و سید ضیاءالدین هاشمی نسب

این مادر شهید دزفولی قرآن را به شعر ترجمه کرده است

معرفی «زهرا بیگدلی» مادر شهیدان سیدفخرالدین و سید ضیاءالدین هاشمی نسب

در خانواده ای اهل علم به دنیا آمده است. پدرش «آیت الله شیخ محمدعلی بیگدلی» است و از طرف دیگر خواهر زاده ی آیت الله قاضی هم هست.

از ۸ سالگی فعالیت قرآنی اش را شروع می کند. به شعر هم علاقه دارد. خواندن اشعار حافظ برای دیگران باعث می شود تا در  ۱۵سالگی و در شب تولد حضرت زهرا (س) اولین شعرش را بگوید و رسماً به دنیای شعر و شاعری پا بگذارد.

در هجده سالگی  ازدواج می کند و ثمره این ازدواج ۹ فرزند می شود. ۴ پسر و ۵ دختر.

در میدان فعالیت های انقلابی هم دستی بر آتش دارد. تحویل گرفتن نامه های امام که از نجف و پاریس به دستش می‌رسد و رساندنشان به دست پدربزرگ و سایر علما از جمله فعالیت های انقلابی اوست.

فرزندانش در سایه تربیت او و حاج سیدتقی همسرش و در خانواده ای اهل علم، مومن و معتقد بار می آیند.

 او در مورد فرزندانش می گوید:

« در همان سن کودکی بسیار آگاه و بچه های زیرک و زرنگی بودند. «سید فخرالدین» دانش آموزبود. فعالیت‌های مختلفی انجام می‌داد. ازهمان آغازدبیرستان به تنهایی اقدام به تهیه روزنامه  دیواری های  مختلف  می کرد، اما هیچ وقت این فعالیت های سیاسی‌اش باعث نشده بود درس را رها کند.

سید فخرالدین  پسر بزرگ خانواده‌مان بود. عاشق خدا بود و نمی‌دانم این عشق از کجا در دلش جوانه زد بود روزه های مستحبی اش همیشه برقرار بود و به نمازهای اول وقت مقید. بجا سخن می گفت واز پرگویی هراس داشت.

یکی دیگر از خصوصیات بارز فرزندانم با سن کمشان بسیارعلاقه مند به کتاب بودند. اکثر کتاب های دکتر شریعتی و شهید  مطهری را مطالعه و دیگران را هم در این راستا تشویق می کردند

حدود چهل کتاب انگلیسی تهیه و داستان های کوتاه کتاب های کودکان انگلیسی را برای خواهران شان  می خواندند.

من خاطرات زیبایی ازفرزندانم دارم. سید فخرالدین برای اینکه با درد و رنج مردم آشنا بشود و لمس واقعیت کند به کوره آجرپزی می رفت. یکی دیگر از خصوصیاتش که در رشد او موثر بود یک دفترچه داشت که کلیه امورات اش را یک به یک یاداشت می کرد.چون معتقد بود باید حساب خود را رسید قبل از اینکه به حسابمان رسیده بشود»

پس از آغاز جنگ تحمیلی پسرانش پا به رکاب رهبر انقلاب راهی جبهه می شوند. می گوید:

«من حدود یک سال به چهره فخرالدین نگاه نکردم که مبادا وقتی قصد رفتن داشت و از من اجازه بگیرید  این نگریستن و حس  عاطفه مادرانه، مانع رفتن او  به جبهه شود.

در آخرین بار که عملیات فتح المبین بود فخرالدین گفت: مادر خودت را آماده کن که این آخرین دیدار ماست و وعده ما کربلا است»

پسر بزرگش ، « سید فخر الدین» بیست ساله است که در عملیات فتح المبین و در مورخ ۶فروردین ماه ۱۳۶۱ به شهادت می رسد.

«زهرا بیگدلی» از آن روز مادر شهید می شود و کماکان در میدان های جهاد فرهنگی حضور دارد. بعد ازعملیات فتح المبین، مدتی مسئول کانون جلسات قرآن  می شود و ۱۳ سال تفسیرعلامه طباطبایی (المیزان) را بعهده دارد  و همچنین تحریر الوسیله را نزد آیت الله اراکی می آموزد و همزمان با فعالیت دربسیج، در زندان نیزبه عنوان معلم درس احکام و قرآن و … می دهد.

«سید ضیاء الدین» دومین پسرش طلبه است که  در ۲۴ اردیبهشت ماه۱۳۶۵ در عملیات تک یامهدی در منطقه پیچ انگیزه جاویدالاثر می شود و پیکر پاک و مطهرش ۱۳ سال بعد و در مورخ ۲۰ بهمن ماه ۱۳۷۸ کشف و پس از انتقال به دزفول در گلزار شهدای بهشت علی و در کنار برادر شهیدش به خاک سپرده می شود.

«زهرا بیگدلی» مادر دو شهید است. سید فخرالدین و سید ضیاءالدین هاشمی نسب. اما با سایر مادران شهدا تفاوت ویژه ای دارد. او یک مادر شهید اهل قلم است. یک پژوهشگر ، یک معلم، یک شاعر و البته یک نویسنده.

او چهارکتاب به نام های «نماز» ، «ترنم عشق» و «جرعه ای از آفتاب» و «ختم سوره انعام»به چاپ رسانده است. 

این مادر شهید طی ۱۲ سال ترجمه قرآن کریم را به شعر درآورده است که این اثر آماده ی ورود به دنیای نشر می باشد.

مادر شهیدان سید فخر الدین و سیدضیاءالدین هاشمی نسب از آن گنجینه های ناشناخته ی دزفول است. عالمه زنی که تا هنوز هم دست از علم و علم آموزی و البته معلمی  برنداشته است، با اینکه دو داغ آتشین بر سینه دارد.داغ دو شاخ شمشاد شهیدش را.

این مادر بزرگوار یکی از دو مادر شهیدی است که در سفر همسر، دختر و نوه حضرت امام به صورت ناشناس به شهرستان دزفول به همراه مادر شهیدان علی و عبدالزهرا سعد، به استقبال آن مهمانان ارجمند می رود و ساعت ها با آنان به گفتگو می نشیند.( روایت و فیلم مستندش را اینجا نقل کردیم)

کاش قدر این گنجینه های کشف نشده ی شهرمان را بهتر بدانیم و تا هستند و نفس می کشند، از انوار الهی و قدسی شان بهره مند شویم.

والدین شهدا سرمایه های بی نظیر و تکرار نشدنی هستند که باید شناخته شوند و عالمی از عطر حضورشان عطرآگین شود.

لازم به ذکر است که شهید سیدفخرالدین هاشمی نسب متولد ۱۳۴۱ ، در مورخ ۶ فروردین ۱۳۶۱ در عملیات فتح المبین و در منطقه جبهه شهدا  به شهادت رسید و برادرش طلبه شهید سیدضیاء الدین هاشمی نسب متولد ۱۳۴۳ در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۶۵ ، در عملیات تک یا مهدی و در جبهه پیچ انگیزه به فیض شهادت نائل می آمد که پیکر پاک و مطهرش بعد از  گذشت ۱۳ سال در تاریخ ۲۰ بهمن ماه ۱۳۷۸ توسط گروه تفحص کشف و در جوار برادر شهیدش در گلزار شهدای بهشت علی دزفول به خاک سپرده شد.

 

گفتگو و عکس: فاطمه دقاق نژاد

بازنویسی: الف دزفول

 

‫۳ دیدگاه ها

  1. سلام علیکم،بسیار عالی
    خوشا به سعادت چنین مادرانی
    ان شاءالله تمامی فرزندان این انقلابِ ایرانِ اسلامی،رهروان راستین این شهدای عظیم الشان و سرباز امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا