تاریخ‌نگاریعکس

یک آمار منتشر نشده

لیست شهدای شهرستان دزفول در عملیات طریق القدس

بالانویس :

هشتم آذرماه سالروز آغاز عملیات غرور آفرین طریق القدس بود. قرار بود دیروز و امروز به این اتفاق بپردازم، اما شهادت دانشمند هسته ای مان ، شهید حاج محسن فخری زاده، همه ی محاسبات را به هم ریخت.

 

یک آمار منتشر نشده

لیست شهدای شهرستان دزفول در عملیات طریق القدس

 

عملیات طریق‌القدس عملیات تهاجمی نیروهای مسلح ایران، در خلال جنگ ایران و عراق بود، که در ۸  آذرماه ۱۳۶۰ به‌مدت ۸ روز در مناطق دشت‌آزادگان، بُستان و سوسنگرد، در استان خوزستان، انجام شد. این عملیات به منظور آزادسازی شهر «بستان» و تأمین مرز و دسترسی به «هورالهویزه» طراحی شده بود. از جمله اهداف عملیات طریق‌القدس می‌توان به قطع ارتباط دشمن از شمال به جنوب اشاره کرد که با بسته شدن تنگه چزابه تحقق یافت.

این عملیات به‌طور مشترک توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، همچنین پشتیبانی نیروی هوایی ارتش، هوانیروز و نیز جهاد سازندگی، علیه مواضع نیروهای ارتش عراق، طراحی و اجرا گردید. در این عملیات نیروهای ایرانی و به‌طور مشخص سپاه پاسداران و بسیج، برای نخستین بار از تاکتیک یورش موج انسانی، برای نفوذ به صفوف مستحکم نیروهای عراقی استفاده کردند عملیات طریق‌القدس در نهایت، با پیروزی قاطع نیروهای ایرانی همراه بود و با انجام آن، بیش از ۳۰۰ کیلومتر مربع از خاک ایران از کنترل نیروهای عراقی خارج شد.

نیروهای دزفول از جمله حماسه آفرینان این عملیات بودند که طی این عملیات ۵۵ شهید تقدیم به اسلام و انقلاب کردند.  نیروهای دزفول در طریق القدس حماسه ای بی تکرار آفریدند که کمتر روایت شده است.

در پست بعد به این روایتِ روایت نشده خواهیم پرداخت.

در ادامه نام مبارک و آمار شهدای دزفول در عملیات طریق القدس تقدیم می گردد.

 

داده های آماری:

کتاب دایره المعارف شهدای دزفول – منوچهر مهدی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا