عکسیادهای ماندگار

روایتی که از آن بی خبریم . . .

تصویر مزار شهید فروزش و سایر شهدای هویزه در سال 1362

روایتی که از آن بی خبریم

تصویر مزار شهید فروزش و سایر شهدای هویزه در سال۱۳۶۲

تصویری که برای اولین بار منتشر می شود

بسیاری از دزفولی ها از شهادت جمعی از جوانان غیورشان در کربلای هویزه بی خبرند. در کربلای هویزه ۹ تن از جوانان غیور دزفولی در تاریخ ۱۶ دی ماه ۱۳۵۹ به شهادت می رسند  که طبق اسناد پیکر پاک و مطهر ۷ تن از این شهدا در منطقه هویزه باقی می ماند و حوالی اردیبهشت ماه ۶۱ پس از آزاد سازی منطقه در عملیات بیت المقدس، بعد از حدود ۱۸ ماه این پیکرها کشف و در همان منطقه به خاک سپرده می شود.

لیست شهدای شهرستان دزفول در عملیات هویزه به شرح زیر است:

 

شهید محمود فروزش یکی از این شهدای مظلوم و گمنام دزفول است.

او به همراه شهید حسین علم‌الهدی و چندین تن از دانشجویان دیگر برای بازپس گیری هویزه در عملیات نصر شرکت می کند. اما به دلیل موج شدید دشمن در اعزام نیرو و تجهیزات به منطقه و نیز عدم هماهنگی ستاد جنگ به فرماندهی بنی صدر خائن و عدم پشتیبانی وی از نیروهای خط مقدم، عقب نشینی نیروهای خودی با تعلل صورت می گیرد.

بخشی از نیروها و از جمله گردان سید حسین علم الهدی، در محاصره کامل دشمن قرار می گیرند و ساعتها در برابر دشمنِ تا بن دندان مسلّح، مقاومت می کنند و  این در حالی است که علاوه بر کمبود آب و غذا، کمبود تجهیزات نظامی هم وجود دارد.

شهید محمود فروزش، به همراه جمع زیادی از دوستانش در کربلای هویزه ، به شهادت رسیده و پیکر پاک و مطهر انان در زیر شنی تانک های دشمن له می شوند.  اما حماسه‌ای جاودان از خود باقی می گذارند.

شهید محمود فروزش در دستنوشته هایش می نویسد:  «من این راه را انتخاب کردم که منتظر من نباشید، چون نرفتم که زنده برگردم، رفتم تا با کفر مبارزه کنم و بکشم و اگر نتوانستم بکشم، کشته شوم.»

روحش شاد و یادش گرامی باد

تصویر زیر که برای اولین بار منتشر می شود، مزار شهدای هویزه را در سال ۱۳۶۲ نشان می دهد و همچنین محل تدفین تعدادی از اهالی روستا را که به دست دشمن قتل عام شده اند.

 

مزار شهدای هویزه در سال ۱۳۶۲

 

محل دفن تعدادی از روستائیان و عشایر که به دست رژیم بعثی قتل عام شده اند

 

 

‫۳ دیدگاه ها

  1. خدا قوت جناب موجودی مطالب بسیار عالی هستن انشالله در این راهی که انتخاب کرده ای موفق باشی

    1. خدا عمرت بده حاجی جان جالبه ورزشگاهی بنام این شهید دراهواز بود من اول خدمت آنجا بودم ولی نمیداستم اسم شهید شهید شهرم است در جاده خرمشهر – اهواز ولی در شهر خود غریب است این شهید حاجی جان حاجی گرینفهای شهر برایشان مهم نیست شهدایمان چه کردند و نیاز است اسمشان و مهمتراز آن رسمشان پا برجا باشد و….
      بیخیال حاجی خودتو اذیت نکن
      ازاین چیزا زیاده ک خواهی دید ولی فقط میتوانی افسوس بخوری و لعنت بفرستی برصدام و صدامیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا