نقد نوشته‌ها

مسجد! موضوعی که کاندیداهای شورای شهر به آن نپرداختند

به بهانه تبلیغات گسترده کاندیداهای شورای شهر

مسجد! موضوعی که به آن نپرداختید

به بهانه تبلیغات گسترده کاندیداهای شورای شهر

سلام بر شما که داعیه ی خدمت به خلق الله دارید.

بروشورها و برنامه هایتان را خواندم. وعده هایتان را . وعده هایی که اجرای برخی بندهایش اصلاَ در حوزه ی عملکردی شورای شهر نبوده و نیست. وعده است دیگر. نه کنتور دارد ، نه مالیات. خرها هم که از پل گذشت پاسخگویی و شفافیت  سیری چند. سال های سال است که به این روال عادت کرده ایم.

اما بحث من این نیست.

آمده ام مهمی را به یادتان بیاورم که در برنامه هایتان نبود. مهمی که امام خمینی(ره) بارها به آن پرداخت و امام خامنه ای بارها و بارها مطالبه اش کرد. اما در برنامه ها و شعارهایتان ندیدم.

جز چند نفر، آن هم انگشت شمار، ندیدم کسی در بروشورهایش ، در حرف هایش ، در سخنرانی هایش و در وعده پراکنی هایش از «مسجد» بگوید.

درست شنیدید. از «مسجد»

کسی نیامد از لزوم توجه به مساجد بگوید. از لزوم تقویت مساجد.

برای گوشه گوشه شهر در وعده هایتان نسخه پیچیدید، اما نیم نگاهی به مساجد نداشتید.

آن همه از فرهنگ و هنر و گردشگری و دغدغه های فرهنگی شهر گفتید و نوشتید، اما کمتر کسی از مسجد گفت.

ازهمان «سنگر » و «کارخانه انسان سازی» که امام رحمه الله علیه فرمود. همان کارخانه ای که تولیدی هایش امروز شهیدآباد و بهشت علی و سایر گلزارهای شهر را گلستان کرده اند. انسان هایی که در مسجد ساخته شدند و بجای وعده های کاغذی و شیشه ای با خون دادنشان به مردم و ناموس و خاکشان خدمت کردند. آنان که نه ستادی داشتند و نه ساقدوش های مکرری و حتی امروز عکس هایشان هم بر در و دیوار شهر نیست، چه برسد به یادشان و نامشان و راهشان.

از مسجد نگفتید و «مسجد»  در برنامه های راهبردیتان نبود. چرا؟

از «مسجد»!

 شاه کلید حل همه ی مشکلات و معضلات شهر.  «مسجد» ی که اگر تقویت شود و طراز اسلامی باشد، گره گشایی های مکرر و متعددی از مشکلات فردی و اجتماعی مردم باز می کند.

مسجدی که اگر تقویت شود، «محله» را تقویت می کند و «محله» هایی که اگر تقویت شوند، شهری می سازند که آدم هایش شهید زندگی می کنند و اگر آدم ها شهید زندگی کنند دیگر نه مشکل فرهنگی می ماند ، نه اجتماعی و نه حتی اقتصادی و سیاسی.

از مسجد نگفتید چون «کارکرد» مسجد را نمی شناسید.

از مسجد نگفتید چون جایگاه مسجد را نمی شناسید. چون ارزش مسجد را نمی دانید.

امام این جامعه ۱۱ سال پیش از مسجد طراز اسلامی گفت. از لزوم بودنش. از لزوم ساختنش. از لزوم تقویت و تکثیرش. از لزوم تلاش و جهاد برای رسیدن به آن.

اما خون در رگ غیرت هیچ مسئولی نجوشید کاری از پیش نبرد و شرایط تغییر نکرد.

حالا هم شما حق دارید که از آسفالت خیابان ها تا گردشگری ها و طرح های معماری تان بگویید. وعده های رنگانگِ  «شدنی» و «نشدنی» بدهید اما از مساجد حرفی به میان نیاورید.

وقتی کارکرد مسجد را جز در نماز جماعتی با چند پیرمرد از کارافتاده  نمی دانید و نمی بیند، چگونه دردِ مساجد را هم جزئی از دردها و معضلات شهر به حساب بیاورید.

در نگاهتان باز بودن و نبودن مساجد فرقی ندارد. البته اینجای ماجرا را شاید حق داشته باشید، آخر برای مسئولین هم همین نگاه ناشیانه وجود دارد وگرنه با تغییر رنگ کرونایی شهر اولین مظلوم و مقتول ، مساجد نبودند.

کاش دغدغه ی یکی از شما هم رنگ دغدغه امام جامعه، تقویت و رساندن مساجد به مسجد طراز اسلامی بود.

مسجد طراز اسلامی مسجدی است که یک محله را مدیریت می کند.

اولین و محوری ترین فلسفه وجودی مساجد، عبادت و نماز جماعت است. اینکه مسجد کانون عبادت پروردگار و نماز جماعت و جلسات انسان ساز قرائت قرآن و تفسیر و دعا و توسل و سیرالی الله است. اما کارکرد مسجد به همین خلاصه نمی شود.

در مسجد طراز اسلامی مسجد کانون تعلیم و تربیت است. محل دانش آموختن. علم آموزی. مسجد طراز اسلامی ، کانون فعالیت های سیاسی است. مسجد طراز اسلامی مرکز دادخواهی و قضاوت است. مسجد طراز اسلامی پایگاه نظامی و تامین کننده امنیت محله است. مسجد طراز اسلامی پایگاه تعاون اجتماعی است. جایگاهی مناسب برای مشاركت مردم در راستای رفع نارسایی‌های اجتماعی.

مسجد طراز اسلامی پایگاه وحدت اجتماعی است. محل گردهمایی مسلمانان و تجلیگاه پرشکوه انسجام و یکپارچگی مردم. مسجد، حافظ سلامت دین و جامعه است و نمایش وحدت و همدلی نمازگزاران، بقای اسلام را تضمین می‌کند. حضور نمازگزاران در مسجد، امید دشمنان اسلام را به ناامیدی بدل می‌سازد.

مسجد طراز اسلامی کانون روحیه بخشی  و تزریق طراوت و سرزندگی بین جوانان محل است. کانون جذب دخترها و پسرها و موتور حرکت و رشد فردی و اجتماعی آدم ها.

مساجد موتور حرکت رو به رشد محله ها و شهر ها هستند. ظرفیت هایی که دیده نمی شوند و سرمایه گذاری روی آنها انجام نمی شود.

مسجد ، مسجد و مسجد….

شاه کلید تمام گره ها و مشکلات محله و شهر.  راهکاری که هیچگاه به آن توجه نشد و شما کاندیدای محترم شورای شهر هم بدان نگاه نکردید. اینکه اگر مسجد را تقویت کنید، محله را رشد داده اید و مسجد می تواند اثرگزار در محله ای باشد که در شعاع آن قرار دارد و چقدر معضلات و مشکلات را کم خواهد کرد.

و البته آنچه که گفته شد، بخش هایی کوچک و البته «بسیار بسیار کلی» از کارکردها و خیر و برکات و سود و منفعت های مساجد برای مردم است.

جزئیات و ابتکارات و راهکارهایی که یک مسجد طراز اسلامی برای محله و سپس شهر می تواند داشته باشد، چیزی شبیه معجزه است، معجزه ای که نمونه ی کوچکی از آن را در هشت سال دفاع مقدس، مساجد برای مردم دزفول رقم زدند.

ای کاش بار دیگر به مساجد به عنوان کارخانه انسان سازی نگاه شود.

ای کاش مسئولین، کارکرد مساجد را چیزی بسیار بالاتر از یک نماز جماعت بدانند. نماز جماعتی که ستون استوار تمام فعالیت های مسجد است.

مسجد طراز اسلامی مطالبه ای از رهبر معظم انقلاب است که ۱۱ سال است روی زمین مانده است و نیم نگاهی از مسئولین به آن نمی شود.

و باز هم باید به کاندیداهای محترم شورای شهر بگویم:

بروشورها و برنامه هایتان را خواندم. وعده هایتان را . وعده هایی که اجرای برخی بندهایش اصلاَ در حوزه ی عملکردی شورای شهر نبوده و نیست. وعده است دیگر. نه کنتور دارد ، نه مالیات. خرها هم که از پل گذشت پاسخگویی و شفافیت  سیری چند. سال های سال است که به این روال عادت کرده ایم.

اما بدانید مسئولی که به مسجد نگاه ندارد، به درد جامعه نخورده و نخواهد خورد. چه عضو ساده شورای یک شهر کوچک باشد و چه رئیس جمهور یک مملکت.

چه زیباست کلام امام خمینی (ره) که فرمودند:« مساجد سنگر هستند، سنگرها را باید پر کرد، این دژهای محکم را محکم نگاه دارید،این مساجد سنگرهای اسلام است. محراب محل حرب است. این سنگرها را برای اسلام حفظ کنید. مسجد محلی است که از آن باید امور اداره بشود، این مساجد بود که این پیروزی را برای ملت ما درست کرد، این مراکز حساسی است که ملت باید به آن توجه داشته باشند، این‌طور نباشد که خیال کنیم حالا دیگر ما پیروز شدیم، دیگر مسجد می‌خواهیم چه کنیم؟ پیروزی ما برای اداره مسجد است»

مساجد را دریابیم.

یک دیدگاه

  1. سلام دغدغه‌ای درست و کاملا به جا و حیاتی که متاسفانه برای هیچ فردی، هیچ جناحی، هیچ ائتلاف و گروهی مهم نیست.

    مسجد آباد شود، جامعه آباد می‌شود، خانواده آباد می‌شود، افراد آباد می‌شوند و به سعادت خواهند رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا