خاطره شهدا
موضوعات داغ

بابایی! مَهِل میرُم

روایت جانگاه و دردآلود کودک مظلومِ شهید سوسن سگوندی( احسانی )

بالانویس۱:

قبل از نوشتن این روایت ، تحقیقات متعددی انجام دادم. بعضی ها کمک کردند و برخی ها حتی تلفنم را هم جواب ندادند. حتی با حاج فریدون غلامی هم که از معتبرترین راویان و معتمدترین شاهدان بود ، قبل از شهادتش، گفتگویی انجام شد. اما با توجه به اینکه ۴۳ سال از حادثه ای که روایت می کنم گذشته است و راویان و شاهدان مختلفی در خصوص آن روایتگری کرده اند، ممکن است اختلافات کوچکی در جزئیات روایت وجود داشته باشد. اما اصل حادثه و اتفاق تلخ و جانکاهی که روایت می شود، کاملاً صحیح است و حقیقت دارد.  

 

بالانویس۲: روایت را به صورت مستند داستانی نقل کرده ام که خواندنی تر باشد و خدا می داند که با چه درد و چه بغض و چه اشکی این واژه ها را برای ماندگاری در تاریخ ثبت کرده ام.خواستم روایت را در چند قسمت تقدیم کنم، حس کردم ممکن است ماجرا شهید شود، لذا کل مطلب را یکجا تقدیم می کنم.

 

بالانویس۳:

اینکه ماجرای شهید سوسن ۹ ساله، چرخید و چرخید تا در ایام شهادت حضرت رقیه نگارش شد را هم اتفاقی نمی دانم.

 

 

بابایی! مَهِل میرُم

روایت جانگاه و دردآلود کودک مظلومِ شهید سوسن سگوندی( احسانی )

شهیدی که هیچگاه نامش در لیست شهدا ثبت نشد

 

پرده اول : آغاز تهاجم

در همان روزهای اول تهاجم رژیم بعثی به شهرستان دزفول، شهرک منتظری دزفول ( شهر منتظران ) در ۱۱ مهرماه ۱۳۵۹، مورد حمله هوایی میگ های رژیم بعثی قرار می گیرد و قریب به ده نفر از ساکنان آن از جمله چهار زن و کودک به شهادت می رسند که پیکر پاک و مطهر آنان در گلزار شهدای بقعه متبرکه محمد بن جعفر طیار به خاک سپرده می شود.

این اتفاق باعث می شود تا مردم قدری بیشتر جانب احتیاط را رعایت کنند و برای کار در مزارع و زمین های کشاورزی خود ، خانواده و فرزندانشان را از منطقه مسکونی خارج کرده و به همراه خود ببرند.

 

پرده دوم: حاج حسن

در مورخ ۱۷ مهرماه ۱۳۵۹ ، حاج حسن دست همسر و دو فرزند خود را می گیرد و به همراه خود می برد سر زمین های کشاورزی شان( جایی حوالی روستای علی کولی )

سوسن و برادرش در سایه ی درختی مشغول بازی می شوند و پدر و مادر مشغول کار در مزرعه و حاج حسن اینطوری خیالش راحت تر است که خانواده اش کنارش هستند و از مناطق مسکونی فاصله دارند.

 

پرده سوم: سوسن

سوسن ۹ ساله است. شیرین و دوست داشتنی و حوالی سن تکلیف. از چند سال قبل وضو گرفتن را آموخته است و همچنین نماز خواندن را. دختر ۹ ساله ای که قبل از سن تکلیف ، نمازش را به موقع می خواند و آداب بندگی خدا را خوب آموخته است. دختری که به شعر خواندن درباره شهدای انقلاب و وضوگرفتن علاقه ی خاصی دارد و سعی دارد تمام ساعات روز را با وضو باشد.

 

پرده چهارم: وقتی تقدیر پرواز باشد

پدر و مادر مشغول کار هستند و سوسن و برادرش مشغول بازی. سوسن می رود سمت جوی آب برای وضو گرفتن و مشغول وضو گرفتن است که ناگهان صدای انفجار بلند می شود.

پدر و مادر برمی گردند سمت صدا. تصویر درختی که بچه ها تا لحظاتی پیش زیر سایه اش بازی می کردند در حجمی از خاک و گرد و غبار تار شده است. پدر و مادر بدون اینکه بدانند چه اتفاقی افتاده است،  یا حسین گویان می دوند سمت درخت و می روند در دل گرد و غبار. سوسن کنار جوی آب افتاده است.  بخشی از شکمش پاره شده و روده هایش بیرون ریخته است و خون هم آهنگ عبور آب جوی ، از پیکر سوسن روان است و برادرش هم زخم هایی برداشته است.

معلوم نیست این توپ لعنتی چطور راهش را گم کرده است و با فرسنگ ها فاصله از شهر و مناطق مسکونی ، دقیقاً کنار سوسن به زمین خورده است.

ولی نه! هیچ حادثه ای اتفاقی و تصادفی نیست. وقتی تقدیر پرواز باشد ، زمین و زمان هم که دست به دست هم بدهند ، همان می شود که باید بشود. وقتی تقدیر پرواز باشد ، حتی اگر پرنده هم کوچک باشد ، حتی اگر مادر به او نیاموخته باشد ، پرواز می کند. وقتی تقدیر پرواز باشد، بال هر چند هم کوچک و بی رمق باشد، جان می گیرد برای پر زدن. وقتی تقدیر پرواز باشد، قفس هرچند هم که محکم باشد، باز هم پرنده راه خودش را پیدا می کند. اصلاً جایی که تقدیر پرواز باشد ، قفس حرفی برای گفتن ندارد. وقتی تقدیر پرواز باشد، دیگر تقدیر است.نمی شود کاریش کرد. قطعاً انگار تقدیر خدا همین بوده است که مقصد توپ ، گم کردن راه باشد و مقصدش جایی کنار سوسن.

 

پرده پنجم: نگذار بمیرم بابا

حاج حسن سوسن را می گیرد توی آغوشش و با دست زخمش را می پوشاند تا سوسن نبیند. وسیله ای برای رساندن سوسن به بیمارستان نیست و مزرعه هم با بیمارستان خیلی فاصله دارد. پدر طناب توکلش را گره می زند به خدا و اهل بیت(ع) و قطار ذکر را روی لبهایش جاری می کند و سوسن در آغوش، می دود سمت جاده اصلی شوش ـ دزفول و منتظر ماشین می ماند برای رساندن فرشته ی کوچکش به بیمارستان.

اینجای ماجرا را منِ نویسنده نمی توانم برایتان بنویسم، نمی دانم حاج حسن چطور اینجای ماجرا را دید و شنید. وقتی که سوسن نیمه جانش چشمش به زخم شکم و روده های بیرون ریخته می افتد و هراسان به پدر می گوید:

«بابایی! مَهِل میرُم . . .  بابایی کُمَکُم کن نمیرُم . . . بابایی تُنِ خدا نِجاتُم دِه . . . بابایی یَه کاره کن نمیرم! »

« بابا نگذار بمیرم. . .  بابا کمکم کن نمیرم. . .  بابا تو را خدا نجاتم بده . . . »

و حاج حسن تمام قدرت و توانش را توی چهره اش می ریزد که بتواند لبخند بزند. علیرغم اضطراب و هراسش ، علیرغم بغضی که از التماس های سوسن دارد خفه اش می کند، علیرغم پاهایی که رمقشان دارد کم کم می رود، علیرغم قلبی که پرشتاب می تپد و علیرغم زخمی که حال و روز خوبی ندارد.

شاید این تلخ ترین لبخندی است که حاج حسن در کل عمرش رو به چهره ی زرد و  بی رمق و دردآلود سوسن می زند و می گوید: «بابایی نگران نباش! چیزیت نیست! الان می رسیم بیمارستان و خوب میشی ! »

و دوباره التماس های سوسن با گریه های مکررش و اشک هایی که مروارید مروارید روی گونه های خاک آلود و دوده گرفته ی سوسن راه باز می کنند و رد پایشان می ماند: « بابایی مَهِل میرُم! تُنِ خدا! بابایی نجاتُم ده!»

و اینجای ماجرا منِ نویسنده هم مثل شمای خواننده اصلاً دوست ندارم حتی لحظه ای خودم را جای حاج حسن تصور کنم! خدا آنجا چه صبری به حاج حسن داده است که کمرش تا نمی شود را نمی دانم. اینکه ندانی زخم دخترت را بپوشانی یا اشک ها و بغض سهمگینی را که دیوانه وار چنگ می زند توی گلویت!

اینکه دستت حنا بسته ی خون فرشته ات باشد و رمق آرام آرام از وجودش برود و تو لابلای التماس های کودکانه اش به او امید تزریق کنی با لبخندی که تلخ ترین لبخند دنیاست و شاید سوسن هم این تلخی را حالا فهمیده است.

بالاخره یک ماشین پیدا می شود و گازش را می گیرد به مقصد بیمارستان افشار و ماشین راه می افتد و امید در دل حاج حسن جوانه می زند.

صدای سوسن ضعیف تر و کشدارتر شده است و تپش های قبل حاج حسن شدیدتر و ملتهب تر. ماشین می رود. خون سوسن هم. اشک بابا هم و ثانیه ها هم.

یکی جانکاه و التماس آلود تکرار می کند: «بابایی! مَهِل میرُم و یکی دلشکسته و مضطرب موهای دخترش را نوازش می کند و چشم در چشمش امیدوارانه می گوید: چیزی نیست بابا! هیچی نیست عزیزم! الان میرسیم بیمارستان خوبِ خوب میشی!»

 

 

پرده ششم: بیمارستان

ماشین با ترمزی شدید کنار بیمارستان افشار نگه می دارد، اما هنوز پاهای حاج حسن به بیمارستان نرسیده است که اطراف بیمارستان مورد اصابت قرار می گیرد و برق بیمارستان قطع می شود و بیمارستان می شود صحرای کربلا!

قیامتی می شود آنجا.

سوسن در آغوش حاج حسن آخرین التماس هایش را با نازک ترین صدا از خسته ترین حنجره بیرون می ریزد: «مَ…..هِل….میییییرُم بااااا… باااا….یییییی» و چشمانش را می بندد. حاج حسن فریاد می زند و کمک می طلبد. گیسوهای سوسن توی دست باد عین بیرق های یاحسین محرم می رقصند. لبهایش و صورتش رو به سفیدی می رود. دستان حاج حسن هنوز از لخته های خون سوسن ، سرخ و چسبناک است.

بیمارستان به هم ریخته است. دکتر است یا پرستار که به حاج حسن می گوید: «باید بره اتاق عمل! اما برق نیست! همه چی به هم ریخته!»

آشفته بازاری است بیمارستان. حالا دیگر این سوسن نیست که التماس می کند. حاج حسن است: «تو رو خدا کمک کنید! دخترم! سوسنم! زندگی ام!» اما در آن قیامتِ تاریکی و خون و مجروح و . . . نمی شود به داد حاج حسن رسید.

سوسن چشمانش را بسته است. وزن سوسن بیشتر شده یا توان حاج حسن کمتر، فرقی نمی کند. سوسن حرف نمی زند. تکان نمی خورد. حاج حسن سوسن را می گذارد روی یک تخت خالی و به چهره اش زل می زند و صدایش می کند: « فرشته ی بابا! دختر بابا! عزیز بابا! چشماتو واکن بابا! الان دکترا میان خوبت می کنن بابا! »

اما سوسن ساکت است. حاج حسن دستان سوسن را می گیرد توی دستان خون آلودش. دست سوسن یخ است. سرد و بی جان!

صدای ظریف سوسن توی گوش حاج حسن می پیجد: «بابایی! مَهِل میرُم . . .  بابایی کُمَکُم کن نمیرُم . . . بابایی تُنِ خدا نِجاتُم دِه . . . بابایی یَه کاره کن نمیرم! »

حاج حسن دوباره به صورت سوسن نگاه می کند. سوسن از همیشه زیباتر شده است. اشک های بابا می چکد روی گونه های دختر و انگار حالا کل صورت دردآلود فرشته ی کوچک فقط یک لبخند است. سوسن دیگر از مرگ نمی ترسد انگار. دیگر انگار نمی خواد بابا نجاتش بدهد. نمی خواهد بابا کمکش کند برای زنده ماندن. تا دوباره برود بازی کند. تا دوباره کنار جوی آب وضو بگیرد. تا دوباره نماز بخواند.

و در حین این نگاه های مداوم بابا به چهره ی نازنین عروسکش، صدایی تمام بیمارستان را روی سر حاج حسن آوار می کند:

«تموم کرده!»

حاج حسن کنار تخت می نشیند روی زمین و با همان دست های شتک زده از خون سوسن می زند توی سرش و صدای گریه اش عرش را به لرزه می اندازد.

 

پرده هفتم: شهید

حاج حسن پیکر دختر مظلوم شهیدش را روی دست می گیرد و گریان از بیمارستان می زند بیرون. خب! از اینجا به بعدش هم که گفتن ندارد. با شهید چه می کنند؟ غسل و کفن و تشییع و تدفین.

فرشته ی ۹ ساله ی حاج حسن در میان انبوه اشک و آه و حسرت ، بر شانه های مردم شهرک شهید منتظری تشییع و در گلزار شهدای بقعه متبرکه محمد بن جعفر طیار به خاک سپرده می شود و دفتر زندگی سوسن همین جا به صفحه ی آخر می رسد، اما صدایی در گوش حاج حسن برای همیشه ماندگار می شود که هیچگاه نمی تواند فراموشش کند:

«بابایی! مَهِل میرُم . . .  بابایی کُمَکُم کن نمیرُم . . . بابایی تُنِ خدا نِجاتُم دِه . . . بابایی یَه کاره کن نمیرم! »

و مادر انگار هنوز صدای شعر خواندن سوسنش را می شنود. شعرهای کودکانه ای که درباره ی شهدای انقلاب می خواند.  

 

پرده ی هشتم:  مظلومِ گمنامِ شهید

لابد فکر کردید مثل بسیاری از روایت هایی که در این سال ها برایتان نوشته ام، ماجرای سوسن در پرده ی هفتم تمام می شود. نه! ماجرا هنوز ادامه دارد.

مدت ها بعد از شهادت سوسن، وقتی خانواده اش به بنیاد شهید مراجعه می کنند، با اتفاق عجیبی رو به رو می شوند. نام سوسن در لیست شهدا ثبت نشده است و سوسن در آمار شهدای دزفول نیست.

پیگیری آغاز می شود. نامه ای از طرف بنیاد شهید به بیمارستان افشار ارسال و موضوع استعلام می شود، اما به دلیل اتفاق آن روز و به هم ریختگی بیمارستان، نام سوسن در لیست مجروحین و شهدا ثبت نشده و سندی از شهادت او در بیمارستان وجود ندارد. کار قدری گره می خورد. در این بین یک نفر جمله ی تلخی به خانواده اش می گوید: «بابا یک بچه بوده و شهید شده! حالا شما دیگه دنبال چی هستین؟!»

اینجاست که با شنیدن این جمله تلخ ، انگار تمام آسمان را با آن همه عظمتش می زنند توی سر خانواده ی سوسن. خانواده ای که جگرگوشه شان را از دست داده اند، حالا جگرشان هم شعله ور می شود و می گویند: « ما کودک مظلوممان را در راه اسلام و انقلاب دادیم و توقعی از کسی نداریم! و اگر حقی این وسط ازمان ضایع شده است هم به خدا واگذار می کنیم» و از آن روز دیگر هیچ وقت خانواده ی شهید سوسن سگوندی به سراغ پرونده ی سوسن نمی روند و نام شهید سوسن سگوندی هیچوقت در لیست نام شهدای دزفول قرار نمی گیرد.

تصویر مزار شهید سوسن سگوندی در گلزار شهدای بقعه متبرکه محمدبن جعفرطیار دزفول

پرده نهم : دوباره سوسن

من خیلی اتفاقی از ماجرای سوسن با خبر و پیگیر ماجرا شدم. بچه های بنیاد شهید دزفول وقتی از موضوع مطلع شدند، با آغوش باز پذیرفتند که پیگیر شوند و پس از بررسی و پیگیری و استعلام از افراد معتمد و بررسی اسناد و پرونده ها به این نتیجه رسیدند که بله. ماجرای سوسن حقیقتی فراموش شده است و او باید در همان سال های اول با انجام پیگیری هایی به عنوان شهید در آمار شهدا می آمد اما به دلیل عدم وجود اسناد مورد نیاز ، این اتفاق هیچگاه نیفتاده است. خانواده شهید هم در این مدت هیچگاه دیگر پیگیر ماجرای سوسن نمی شوند و حتی برادر سوسن هم که در آن ماجرا زخمی می شود، هیچگاه برای تشکیل پرونده جانبازی مراجعه نمی کند و همه چیز به دست فراموشی سپرده می شود.

این روزها هم که روال احراز شهادت بسیار پیچیده است، اما معاون بنیاد قول داد که پیگیر شود و شاید راهی برای ثبت نام شهید سوسن سگوندی در لیست شهدا پیدا شود، هرچند که بعد از گذشت ۴۳ سال از ماجرا، تحقق این قول هم شاید اتفاق خاصی را رقم نزند.

سوسن سال هاست که در یاد و نام مردم دزفول شهید است و در بین ملائکه الله هم مشهورتر. برای کسی که در لوح محفوظ الهی نامی درخشنده به نورانیت شهید دارد، چه فرقی داردکه در لیست های کاغذی ما آدم ها باشد یا نباشد.

ان شالله که روح این کودکِ شهید مظلوم و معصوم با سایر شهدا و صلحا محشور است و راز اینکه پس از ۴۳ سال یاد و نامش زنده شده است را فقط خودش می داند و خدای خودش و البته ما هرکدام برای خود دلیلی برای یاد و نام او پس از ۴۳ سال داریم.

ان شالله که سوسن ، با دست های کوچکش همه ما را دعا کند و گره های کور زیستنمان را با همان دست ها باز کند. انشاالله

روحش شاد و یادش گرامی

 

 

پرده دهم: مَهِل میرُم بابایی

خودم هم ماندم که چرا این روایت در پرده نهم تمام شد . به پرده دهم نرسید. ناگهان یادم آمد که سال ها پیش ابراهیم نصرالهی شعری بسیار زیبا برای سوسن به گویش دزفولی سروده است. این شعر را با خوانش زیبای ابراهیم عزیز تقدیم می کنم به تمامی مخاطبان عزیز و از همه شما عزیزان التماس دعا دارم.

 

دانلود 

با تشکر از :

حاج ناصر کرمی ، شهید حاج فریدون غلامی ، پایگاه شهدای شهرک شهید منتظری و آقای وسمه گر

 

نوشته های مشابه

‫۲۸ دیدگاه ها

  1. سلام.

    بغض شکن و گریه آور بود، روایت مظلومیت و شهادت این دختر معصوم

    سلام خدا بر شهیدان و درود بی پایان بر شما برادر عزیز که با بهترین جملات و توصیفات، این ماجرای پر از درد را روایت کردید

    شهید شویم ان‌شاءالله

      1. سلام
        ان شأ الله این شهیده در قیامت شفاعتمون کنه و ان شأ الله ما هم مثل این طفل ۹ ساله عاقبت بخیر باشیم.
        در شهر ما افراد زیادی هستن که بهشون بی توجهی شده، مثل پدر من که بیش از ۹۰ ماه در جبهه بوده و چندین بار مجروح شده و شیمیایی هست و مدارکش همه موجود، ولی بهش درصد جانبازی که حقش هست را نداده اند و بهتره بگم برای شیمیایی با اینکه ثابت شده و مورد قبول بنیاد هست ولی بهش درصد نمیدن و بهش میگن شما جانباز شیمیایی هستید ولی درصد بهت تعلق نمیگیره

        1. سلام
          اجر مجاهدت این عزیزان در جایی ثبت شده است که قابل قیاس با ثبت و ضبط های دنیا نیست
          ان شالله همه عاقبت بخیر شویم

      2. سلام. روایت شهادت مظلومانه این دخترمظلوم دل سنگ راآب می‌کند ااسم وخاطره این شهیده تابحال ازسوی هیچ رسانه ومسئولین شهری بیان نشده وشما اولین باراست بیان میکنید.ایااین دخترشهیدنبود که بنیادشهیداوراشهیداعلام نکرد دیگرچرادل پدرومادرعزیزش رابه درداوردید

  2. درود خدا بر شهیدان و راویان حماسه های سرخ آنان
    بسیار شعر زیبا و تاثیر گزاری بود
    توصیفی بسیار واقعی از هشت سال موشکباران دزفول
    طیب الله انفسکم

  3. سلام
    بابایی مهل میرم ، حتما نباید پدر بود تا زجر یک پدر درد کشیده رو تو لحظه های سخت درک کرد ،خدا صبرش بده که تا قیامت این درد باهاش خواهد موند،
    کاش نسل جدید بتونن پاسدار خون شهدا باشن ،کاش از این روایت ها براشون تعریف می شد تا بدونن که آسایش امروزشون نتیجه چه چیزی … ،
    خدا لعنت کند صدام و دستنشونده هاش و…

    1. اما یقینا پدرها بیشتر با این روایت درد می کشند
      کاش ای کاش که ما این روایت ها را سال ها پیش نقل می کردیم

  4. دکتر دست مریزاد دست مریزاد
    بهتر از این نمیشد حق مطلب رو ادا کرد
    مهل میرم بابایی😭😭😭😭
    من اصلا اطلاع نداشتم که سوسن تو لیست شهدا نیست تا اینکه شما فرمودین
    حتی زمانی که این شعر رو شهرک منتظری خوندم بازم بستگانش چیزی بهم نگفتن

    1. همه شهدایمان مظلومند
      اما سوسن غربت غریبی دارد ابراهیم جان
      شعر شما مکمل و روضه اخر این روایت بود و یقینا نگاه سوسن همراه قلم زیبای شمل بوده است
      آجرک الله

    2. سلام بر ابراهیم.
      اللهم اغفر حجت نصر اللهی‌ .‌‌‌..
      خدا پدر بزرگوارت را بیامرزد و درجاتش را متعالی کند.

  5. خدا رحمت کنه اموات شما واقا ابراهیم نصراللهی رو
    عاقبت بخیر ان شالله
    بعضی وقت ها تک‌ کلمه ها حکم روضه داره مثل کوچه مثل مسمار مثل خرابه .
    بعضی وقت ها جمله هایی حکم یک ساعت روضه دارند .مثل بابا ما را به مدینه برگردان یا عمو ما تشنه ایم.ویا فاطمه منم علی.
    این جمله هم برای دزفول و حج حسن حکم روضه رو داره.جمله ای که ما رو به کربلا وصل میکنه.جمله ای که ما رو به خرابه های شام میبره .و حتی ما رو به استیصال اباعبدالله در روضه علی اصغر می بره .
    ((بابایی مهل میرم))
    فقط ای کاش می شد ذهن آدم ها رو دید تا ببینیم این جمله روزی چند هزار بار دور سر حج حسن می چرخد.
    این تک بیت ناقص هم تقدیم به حاج حسن

    با هر ((مهل مو‌میرمِ)) تو،صد بار مرده ام
    بابا تورا به حضرت زهرا سپرده ام

  6. با سلام
    خدا ب پدر سوسن صبر بده و تشکر از تمام کسانی که این واقعیت را زنده کردن .
    آقای نصرالهی آجرک الله با این شعر

  7. باسلام خدمت برادر ارزشمندم جناب آقای دکترعلی موجودی بزرگوار که زحمت کشیدن وشهیده والامقام سوسن احسانی روبه جامعه معرفی کردن تشکرفراوان
    . شرح شهادت شهیدوالامقام سوسن احسانی خیلی دردناک است مادرش شرح حادثه دادن برامون وگفتن دخترم میگفت نزاریدمن بمیرم وگریه میکرد بخداقسم هروقت شهادتش روشرح میدن برامون بااینکه ما ندیدیم شهیده بزرگوار رو ولی اینقدر دلمون میسوزه براش آخه جریان شهادتش این دختر۹ساله خیلی دردناک هست مادرش تعریف میکرد میگفت شهیده سوسن هروقت نگاش میکردن خیلی مظلوم بود.یه مظلومیت خاصی درچهرش بود اینطور بودکه قسمتش شهادت بود
    واینکه پدرشهیده سوسن ۱سال بعدشهادت دخترش شهیده سوسن بر اثرحادثه ی به دخترشهیدش میپونده. ومادرشهیده می ماند و داغ دخترشهیدش وغم از دست دادن شوهرش و۷فرزند دیگرش که بامشقت وسختی آنها روبحمداالله بزرگ کردن وبه سرانجام رساندن هروقت مادر شهیده از زندگیش تعریف میکنه برامون واقعا دلمون میسوزه و گریه میکنیم خداوند متعال این مادر صبور روحفظشون کند.
    بعداینکه درعین موجود بودن نام ونشانیش گمنام هست چون شهیده والامقام سوسن احسانی جزوآمار شهدای شهرپرافتخارم دزفول ثبت نشده واقعا حیفه شهدا برگ زرین هستن برای شهرمون…

    1. سلام و سپاس
      کاش می شد دوستان مصاحبه ای با مادر این شهید عزیز داشته باشند و شرح ماوقع را از زبان ایشان ثبت و ضبط کنند

  8. سلام
    خیلی غم انگیزودرد آوربود،شهداءنیازی به ثابت کردن خودشون باکاغذبازی ندارند، این زنده های دنیایی هستندکه هنوزکاغذپیششون باارزش تر از خون شده.
    خیلی تشکرمیکنیم که سوسن جان رو معرفی کردید
    «سوسن عزیزم شافع ماباش عزیزم»

  9. بسیارزیباروایت کردیدوچقدرغمگین ومظلومانه بود.به خصوص وضعیت مادری که بعدازداغ فرزندونبودهمسرش چندتابچه روبه تنهایی وسختی بزرگ کرده
    وآقای نصرالهی چه زیبامصائب دزفول روبیان کردن

  10. سلام بر شما استاد موجودی عزیز
    قلم بسیار فصیحی دارید و شعر زیبای آقای نصرالهی نقطه عطفی بود بر این روایت.
    قطعا شهدا ناظر اعمال ما هستند.
    منهم پدرم بعد از تحمل ۴۰ سال عوارض شیمیایی و درد ترکش خمپاره در سر به شهادت رسیدند و نه جانبازی و نه شهادت براشون ثبت شد و مظلومانه به شهادت رسیدند با خوندن مطلب شما یاد شبهای icu بیمارستان افتادم.
    قطعا خون شهدای مظلوم ما همون خط باریک جدا کننده پلیدی و زیبایی هستش.
    به امید شفاعت شهدای عزیز سرزمینمون برای همه گی ما.

    1. سلام و سپاس از شما
      ان شاالله که خداوند همه شهدای ما را بر سر سفره اهل بیت مهمان کند
      چه انان که با نام شهید صدایشان می کنیم و چه آنانکه شهیدانه و مظلوم رفتند و شهید دنیایی محسوبشان نکردند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا