دل‌نوشته‌ها

«مارعبدالحسینِ» های علاگه به دست

روایت پنجشنبه های بی مزاری مادران شهدا

بالانویس:

اسفندماه سال پیش قرار بود در یادواره ی شهدای مسجد نجفیه ، نوانمایش «مادرانه» اجرا شود.  مادرانه ، روایت غربت مادر یک شهید بود که نقش مادرشهید یا همان «مارعبدالحسین» را«امیر حسین» بازی می کرد و  گویندگی صدای مارعبدالحسین با «رضا» بود.

گاهی شب های تمرین می رفتم و از نزدیک کارِ بچه ها را می دیدم و حقیقتا آنقدر همرنگ نقش هایشان شده بودند، که حال و هوای خودشان و دیگران عوض می شد. اما کرونا همه چیز را به هم ریخت و بچه ها در حسرت اجرای مادرانه ماندند.

امروز ، «رضا ساجدی» نوجوان دهه هشتادی مسجد و گوینده ی نقش «مارعبدالحسین» دلنوشته ی زیر را برایم فرستاد. دلنوشته ای که فارغ از کم و کاستی های  قاعده ها و آیین نگارش و صنایع و آرایه های ادبی، سرشار از زیبایی های دیگری است و همین زیبایی هاست که باعث می شود  دلنوشته ها به دل بنشینند.

دلنوشته ی کوتاهِ رضا را بدون کم و کاست و هیچ گونه دستکاری و با همان ادبیات و سبک نگارش ابداعی خودش تقدیمتان می کنم.

 

«مارعبدالحسینِ» های علاگه به دست

روایت پنجشنبه های بی مزاری مادران شهدا

 

پَسین پنشنبد است. یهو دلم یاد پسین پنشنبدی افتاد که قرار بود مار عبدالحسین، علاگه به دست برود شهید آباد. نه تنها مار عبدالحسین قصه ی ما بلکه هزاران مار عبدالحسین و یا پدر عبد الحسینی که گوشه و کنار این کشور غریبانه زندگی می کنند و تنها دلخوشیشان این پسین پنشنبد هاست که می روند دیدار جگر گوشه شان…

همان هایی را می گویم که هنگامی که تمام خانواده اش زیر آوار خانه اش که بر اثر اصابت موشک تخریب شده بود شهید شده بودند زینب وارانه گفت :((صدقه سر امام)).

اصلا مادران شهدا با بقیه مادران فرق دارند چون آنها قبل از اینکه مادر شهید بشوند، شهید شده اند.

و همچنین پدران شهدا که چندین و چند سال است داغِ روله ی دلشان کمرشان را شکسته و خدا می داند که چند پدر شهید در این کشور است که همچون حاج حسین آل مبارک جوانشان را اربا اربا تحویل گرفته و داغ فرزند چندین بار برایشان تکرار و تازه شده است.

همان هایی را می گویم که در هفته گذشته دو نفرشان را از دست دادیم و در آخر سخنم را با کلامی گهر بار از حضرت امام(ره)تمام می کنم

“خانواده های شهدا چشم و چراغ این ملت اند”

سلامتی و طول عمر با عزت تمام خانواده های شهدایی که در قید حیات اند و برای شادی روح همه ی مادران و پدران شهدایی که اسیر خاک اند خصوصا مرحوم حاج عبدالنبی نونچی و حاج محمد سلیمانی صلواتی عنایت بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا