با مسئولینتاریخ‌نگاریفیلمنقد نوشته‌ها

«آینده ی نزدیک» همان وعده ی سر خرمن است

نقدی در خصوص تخریب یادمان شهدای گمنام شهرستان دزفول به همراه فیلم تخریب

«آینده ی نزدیک» همان وعده ی سر خرمن است

نقدی در خصوص تخریب یادمان شهدای گمنام شهرستان دزفول

یادمان شهدای گمنام دزفول بعد از گذشت ۱۵سال از دفن شهدا و  ۱۵ سال عدم رسیدگی به محوطه آن، بعد از ۱۵ سال گمنام اندر گمنام کردن این عزیزان و بی خیالی بسیاری از مردم و مسئولین و با وعده ی بازسازی مجدد، بالاخره با لودر بی تدبیری فروریخت و با خاک یکسان شد و ارائه انواع طرح ها  و راهکارهای عملی جوانان و دلسوزان فرهنگی شهر، به مذاق آقایان خوش نیامد و بالاخره شد آنچه نباید می شد و آقایان کارخودشان را کردند و حالا معلوم نیست توپِ رسیدگی به وضعیت یادمان شهدا در زمین کیست؟

آنان که رنگ گوشی تلفن خانه شان را با رنگ مبلمانشان هماهنگ می کنند  ، می گویند، معماری یادمان به معماری محوطه سازی پارک موزه نمی خورد و نمی دانم چه کسی باید بهشان بگوید، شهدا دکور نیستند که بخواهید معماری مقبره هایشان را با در و دیوار هماهنگ کنید. با محوطه ای که دکوراسیونش سال هاست که هر بار تخریب می شود و با طرحی دیگر ساخته می شود.

کاری به هیچ یک از این مسائل ندارم که بیش از ۵ سال نوشتیم و بی فایده بود و برخی آقایانی که نمی خواهند دست از سر مدیریت فرهنگی این شهر بردارند و کابوس فراق بین خودشان و صندلی شان که اسمش را هم «احساس تکلیف»گذاشته اند، بی خوابشان کرده است، نگذاشتند کاری از پیش برود و من نمی دانم با وجود این همه جوان خلاق و خوش فکر در این شهر ، چرا کابینه ی مدیران فرهنگی دزفول را هنوز  پیرمردها تشکیل می دهند؟ جوانان توانمندی که به دلیل دیده نشدن و عدم میدان دادن بهشان، عاقبت هجرت می کنند و سکان مدیریت فرهنگی شهرهای دیگر را به دست می گیرندو شهرهای دیگر را عاقبت بخیر می کنند.

مگر آقایان این حدیث امام علی (ع) را نشنیده اند که «هنگامى که در پیش آمدى احتیاج به مشورت داشتى ابتدا به جوانان مراجعه نما زیرا که آنان ذهنى تیزتر و حدسى سریع تر دارند سپس آن را به نظر بزرگسالان و پیران برسان تا پیگیرى نموده، عاقبت آن را بسنجند و راه بهتر را انتخاب کنند زیرا تجربه آنان بیشتر است. »

که یقیناً شنیده اند، اما امان از حب میز و  شیرینی ریاست طلبی!

بگذریم.

بالاخره آقایان کارشان را کردند و یادمان را با وعده ی بازسازی و نیت خیر، تخریب کردند و من از مسئولین امر خواستارم به سوالات زیر پاسخ دهند:

۱- سازه یادمان چه مشکلی داشت که طرح تخریب آن در دستور کار قرار گرفت؟ مگر مشکل آنجا عدم روشنای مناسب، عدم وجود نگهبان، عدم وجود سرویس بهداشتی و آبخوری ، عدم وجود محوطه سازی مناسب و عدم امنیت مناسب در شب ها برای زوار و …نبود؟  چرا به جای حل مشکلات محوطه ی یادمان، سازه ی یادمان تخریب شد؟ چرا همین یک دلخوشی و خلوتگاه کوچک را هم از کسانی که خلوتی با شهدا داشتند گرفتید؟

۲- این همه تعجیل برای تخریب یادمان به چه دلیل بود؟ آن هم دقیقاً هنگام آغاز سفر راهیان نور! در حالی که روزانه بیش از ۶۰ کاروان راهیان نور یعنی حدوداً ۲۰۰۰ نفر و حتی گردشگران خارجی، مهمان یادمان شهدای گمنام اندیمشک می شوند ، اما در یادمان دزفول جز سوت و کوری خبری نیست و حالا هم که نورٌ علی نور شد و از یادمان جز تلی از خاک باقی نماند.

وضعیت فعلی یادمان بعد از گذشت قریب به ۴۰ روز

۳-  حالا که تخریب کردید، چرا با یک روش مهندسی و به سبکی محترمانه گنبد یادمان را که مزین به کاشی کاری های قرآنی بود، برنداشتید و به بدترین وجه ممکن و با عدم نگهداری حرمت شهدا ، یادمان را تخریب کردید؟

دانلود فیلم نحوه ی تخریب یادمان بدون توجه به حرمت شهدا و کاشی کاری های قرآنی

۴- چرا طبق هر بازسازی و نوسازی دیگر ابتدا مصالح و تجهیزات و … را آماده نکردید و بعد تخریب کنید. مگر تخریب چقدر زمان می برد؟ خب هر وقت مصالح و پیمانکار و .. اماده می شد، تخریب را شروع می کردید!

۵- حالا که تخریب کردید، چرا با گذشتن قریب به چهل روز از تخریب یادمان هیچ اثری از تجهیز کارگاه، شرکت پیمانکار، ناظر و . .  مشاهده نمی شود و محل عبور و مرور ملائکه مقرب پروردگار ، شبیه به زمینی شخم زده رها شده است و هیچ گونه اثری از بازسازی دیده نمی شود؟

۶- چرا تکه پاره های کاشی های مزین به آیات قرآن را به طور کامل از محوطه جمع نکرده اید که ناخواسته زیر پای زائران این بارگاه فروریخته نرود ؟

کاشی های منقش به آیات قرآن که در محیط اطرف رها شده اند

۷- چرا مدت زمان بازسازی را به مردم اطلاع رسانی نمی کنید و اینکه قرار است چقدر طول بکشد تا دوباره خلوتگاهی برای عاشقان دلداده بسازید و البته تازه به جای اول برگردیم. یعنی وجود یک یادمان شهدای جدید با مشکلات موجود قبل که در بند اول اشاره شد.

 خواهشمندم در پاسختان از عبارت «آینده ی نزدیک»  استفاده نکنید  که آینده ی نزدیک همان « وعده ی سر خرمن است» چرا که سال ۹۰ هم فرمودید در آینده ی نزدیک یادمان بازسازی می شود و این «آینده ی نزدیک»، قریب به شش سال طول کشید تا تازه یادمان تخریب شود.

امیدوارم در چند روز آینده پاسخ سوالاتمان را بگیریم نه اینکه در آنجا یک بنر از تصویری که قرار است ساخته شود، نصب کنید و بگویید در آینده ی نزدیک یادمان ساخته می شود و بعد هم بروید دنبال کارهای دیگرتان . ما به واژه ی آینده ی نزدیک حساسیت داریم.

 در ضمن از ۱۲ بهمن که خلوتگاه راز و نیازمان را با شهدا تخریب کرده اید، شمارش روزها را آغاز کرده ایم تا ببینیم وعده ی شما عملی می شود یا باز هم باید آدرس سر خرمن را دنبال کنیم.

یاعلی

پانویس :

جهت اطلاع همراهان الف دزفول، در تابستان سال ۱۳۹۰ در خصوص عدم رسیدگی به یادمان شهدای گمنام متنی در خبرگزاری تابناک منتشر شد که واکنش رئیس مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول و نیز معاونت مهندسی اداره کل حفظ آثار را به دنبال داشت که هر دو آینده ای نزدیک را برای حل مشکلات یادمان نشان داده بودند که برخی از  آن وعده ها، کم و بیش، بعد از گذشت حدود شش سال هنوز عملی نشده و یادمان شهدای گمنام هنوز که هنوز است اسیر ساخت و ساز  هستند. در ادامه، متن این جوابیه ها را می توانید مشاهده کنید.

الف:  پاسخ رئیس مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول در سال ۱۳۹۰

گزارش درج شده در تابناک با مقداری سیاه نمائی و کم انصافی تهیه و بدون هیچ توضیحی در خصوص وضعیت موجود پارک موزه و یادمان شهدای گمنام تنظیم شده است.

۱- باید متذکر شویم که وضع کنونی و خاک آلود که در عکسها نشان داده شده است بعلت تغییرات اساسی در سایت پارک موزه و یادمان شهدای گمنام صورت گرفته است و در ذیل عکسهای آن را مشاهده خواهید کرد که کماکان کارگران مشغول به کار در محل هستند.

طراحی جدید پارک موزه مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول توسط مهندس حسن باقری که زیر نظر بنیاد حفظ آثار ونشر ارزشهای دفاع مقدس می باشد در حال انجام است، که بخش اول آن شامل موزه ی زیر زمینی و کانال باغچه می باشد اجرائی شده است و پیمانکار آن مشغول عملیات ساختمانی می باشد.
فضای پیرامونی آن نیز توسط مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول با همکاری شهرداری دزفول در حال کفپوش گذاری می باشد که حدودا ۷۰ درصد ان اجرا شده است.حصارهای اطراف باغ موزه کاملا تکمل شده و طراحی دیوارهای سفالی و آجری ان بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.بالاخره هنگام عملیات ساختمانی بهم ریختگی و خاک آلود بودن در هر مکانی دور از انتظار نیست.

۲-در آن زمان محل خاکسپاری شهدای گمنام دزفول با نظارت هیئت امنایی متشکل از امام جمعه و فرماندار وقت و همچنین بنیاد شهید و امور ایثارگران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعیین و مکان یابی شده است، و این نقطه با وجود حسینیه ثارالله به عنوان بزرگترین حسینیه استان خوزستان، موزه دفاع مقدس، بقعه متبرکه امام زاده رودبند، جاده ساحلی دز و… محل تلاقی و مرکزیت فرهنگی و مذهبی و گردشگری شهر دزفول که بسیار مورد وثوق مردم شهر شهید پرور دزفول می باشد انتخاب گردید، ضمنا نزدیکی مزار شهدای گمنام دزفول به پل سوم( پل مقاومت) و در مسیر آستانه متبرکه سبزقبا و شهر های شوش و شوشتر که از کمربندی دزفول می گذرند عملا مکانی مناسب برای کاروانهای زیارتی و سیاحتی که به دزفول می آیند قرار دارد.

۳- موزه مرکز فرهنگی دفاع مقدس که در جنب مزار شهدای گمنام قرار دارد در حال تجهیز و تکمیل فیزیکی و محتوائی قرار دارد که با توکل بر خدای سبحان در آینده ای نزدیک ضمن تکمیل پارک موزه و طراحی جدید یادمان در آینده ای نزدیک شاهد تغییراتی در حد انتظار مردم ولایتمدار دزفول باشیم تا بتوانیم پایداری و مقاومت مردم شهید پرور دزفول را به نمایش همگان درآوریم.

 لینک جوابیه :

http://www.tafahoseshohada.ir/fa/news/504

 ب:  جوابیه معاونت مهندسی مرکز حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس در سال ۱۳۹۰

نخست اینکه چه شایسته بود اگر نویسنده خبر که نام خود را فاش ننموده ابتدا یک پیگیری ساده تلفنی از مسئولین می‌نمود و سپس با دید باز و بر اساس واقعیات موجود نسبت به تهیه گزارش خود می‌پرداخت تا خدای نکرده شائبه یکسویه نگری و تعمد در نحوه ارائه مطلب به اذهان خطور ننماید و گزارش ارسالی یک نقد منصفانه و به دور از سیاه نمایی به نظر می‌رسید.

۱-محل دفن شهدای گمنام در هر شهرستان با نظر هیئت امنایی متشکل از فرماندار ، امام جمعه ، بنیاد شهید ، سپاه و دیگر مسئولین تعیین شده و با گرفتن تعهد از ایشان جهت احداث بارگاه در بازه زمانی چند ماهه پس از دفن نسبت به تحویل اجساد مطهر شهدا اقدام می‌نمایند. محل گفته شده در دزفول در محوطه مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول قرار دارد که در طرح کلی پارک موزه دفاع مقدس تعریف شده است.

۲- از حدود ۳ سال پیش با پیگیریهای انجام شده توسط اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خوزستان اعتبارات عمرانی قابل توجهی جهت تکمیل مجموعه مرکز فرهنگی و پارک موزه آن با محوریت شهدای گمنام تخصیص یافت و از همان زمان عملیات اجرایی کار آغاز گردید و تا زمان حاضر فازهای مختلفی همچون راه اندازی تأسیسات خنک کننده ، اتاق برق ، توسعه فضای موزه ای در زیر محوطه به وسعت حدود ۱۳۰۰ مترمربع و ایجاد کانال یادمانی دسترسی به آن در محوطه به سرانجام رسیده و یا به سرعت در حال انجام است.

۳- خاکبرداری هایی که در تصویر دیده میشود نیز ناشی از عملیات اجرایی طرح کانال یادمانی و اجرای محوطه سازی و تکمیل قاب نماهای سفالی در محل می‌باشد. این پروژه ها به صورت فعال در حال اجرا می‌باشند.

۴- فازهای بعدی طرح جامع پارک موزه شامل یادمان جدید شهداء ، محوطه سازی کامل پارک با محوریت و موضوع دفاع مقدس و سردربهای ورودی اصلی و اداری آن که توسط مهندس حسن باقری مهندس مشاور طرح تهیه شده ، در سال جاری و در هفته های آتی به محض واریز اعتبارات مصوب ، عملیات اجرایی آنها بی درنگ آغاز خواهد شد.

۵- تاریکی فعلی محوطه یادمان نیز به علت برداشتن پایه های روشنایی به صورت موقت به علت قرار داشتن در مسیر خاکبرداری پروژه بوده که البته کل آن محوطه در حال حاضر قانوناً در اختیار پیمانکار جهت انجام عملیات اجرایی می‌باشد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که عملیات اجرایی در پروژه های عمرانی به علت ماهیت کار زمان بر بوده و انجام این نوع پروژه ها بر اساس برنامه زمان بندی پروژه مستلزم صرف زمان می‌باشد.

ومن الله التوفیق.

 لینک جوابیه:

http://www.tabnak.ir/fa/news/181425/%D8%A8%D9%82%DB%8C%D8%B9-%D8%B4%D9%87%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D9%85%D9%86%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B2%D9%81%D9%88%D9%84-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D9%87

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا