تاریخ‌نگاری

روایت نشده هایی از نقش بی نظیر سپاه دزفول پیش از عملیات فتح المبین(آخرین قسمت)

به روایت سردار حاج عبدالمحمد کوچک

بالانویس:

سه ماه قبل از آغاز جنگ تحمیلی تعدادی از نیروهای سپاه پاسداران دزفول داوطلبانه در قالب گروههای رزمی برای مبارزه با ضد انقلاب به شهرهای تبریز، ارومیه ماکو و سپس به مهاباد اعزام شدند با آغاز جنگ تحمیلی این نیروها فراخوانده شدند و با کمک سایر نیروها عملیات‌های محدود و ایذایی را علیه دشمن اجرا کردند.

بخش عملیات سپاه دزفول با تشکیل ۹ جبهه پدافندی در غرب رودخانه کرخه از جمله جبهه دالپری، دشت عباس، بلتا، تپه چشمه، کرخه، صالح مشطط، مالحه، عنکوش، رقابیه و تنگه سعده حدود یک سال و نیم مقابل دشمن ایستاد و شهدای عزیزی تقدیم میهن کرد.

در آستانه عملیات غرورآفرین فتح‌المبین خبرنگار تسنیم در گفت‌وگو با  سردار عبدالمحمد کوچک جانشین طرح عملیات تیپ هفت ولی‌عصر(عج) یادگار هشت سال دفاع مقدس و نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس به نقش مهم بی‌بدلیل و تاثیرگذار واحد عملیات اطلاعات شناسایی سپاه دزفول تا پیش از آغاز عملیات فتح‌المبین پرداخته است که در ادامه از نظر شما مخاطبان می‌گذرد.

روایت نشده هایی از نقش بی نظیر سپاه دزفول پیش از عملیات فتح المبین

(قسمت چهارم)

هم زمان با حرکت دشمن از رقابیه به سمت کرخه، نیروهای برادر بازآورده ناچار بودند از محور تنگه رقابیه( همزمان با عملیات عراقی‌ها) عقب نشینی کنند. دشمن با این حمله از تنگه رقابیه عبور کرد. این عملیات هم زمان با تعویض بازآورده و کوسه‌چی بود. به دلیل عدم حضور نیورهای خودی در منطقه، بدون هیچ مقاومتی، دشمن در این محور خود را تا۱۰ کیلومتری کرخه رساند.

با رسیدن دشمن به ۱۰کیلومتری کرخه، نیروهای دشمن در روستای شیخ شایع( در جنوب جبهه شوش) متوقف شدند.البته عملیات‌های هوانیروز در توقف نیروهای دشمن موثر بود.

یک روز بعد از توقف دشمن، نیروهای ارتش( تیپ۲زرهی لشکر۱۶قزوین) به منطقه رسیدند و به طور کلی حرکت عراقی‌ها متوقف شد.

البته دلیل  اصلی توقف دشمن در منطقه رقابیه، یکی مقاومت بی‌نظیر هوانیروز و دوم رسیدن به موقع تیپ ۲لشکر ۱۶زرهی قزوین و سوم وضعیت خاص جغرافیایی و جنس زمین بود(رملی بودن زمین منطقه).

نیروهای مختصری از سپاه که در آن منطقه حضور داشتند در کنار برادران ارتشی یک خط پدافندی ایجاد کردند.لازم به ذکر است حرکت عراقی‌ها از رقابیه به طرف رودخانه کرخه حداکثر از دو طرف جاده، چهار پنج کیلومتر وسعت داشت. در واقع بین ارتفاعات ابوصلیبی خات تا میشداغ حدود ۵۰کیلومتر زمین قابل عبور وجود داشت که حدود ده پانزده کیلومتر از این مسیر در تصرف نیروهای خودی بود. نیروهای خودی نیز مشغول اقدام برای ایجاد موانع برای جلوگیری از پیشروی بیشتر دشمن در این منطقه بودند.

بعد از یک هفته، یک روز صبح دشمن با اجرای آتش سنگین، ظاهرا قصد ادامه عملیات را داشت. لذا نیروهای خودی، آماده دفاع شدند. تا حدودی عصر همان روز خبری از ادامه عملیات دشمن نشد و آتش دشمن خاموش شد.نیروهای خودی متوجه عقب نشینی دشمن شدند و بر همین اساس نیروهای اسلام به تعقیب دشمن پرداختند و متوجه شدند که دشمن تا رقابیه عقب رفته و در همان جا آرایش گرفتند.

جبهه رقابیه اوایل فرودین ۱۳۶۰ تشکیل شد در این مدت تا عملیات فتح المبین دشمن چندین بار اقدام به تک کرد که با دفاع خوب نیروهای خودی، از پیشروی دشمن در این منطقه جلوگیری شد.

تا قبل از عملیات فتح المبین با شناسایی دقیق منطقه ذلیجان و عمقر، عملیات‌های محدود در این مناطق انجام می‌شد با توجه به نبودن دشمن در ذلیجان به راحتی نیروهای خودی با موتورسیکلت منطقه عمقر را شناسایی می‌کردند. تا اینکه به حضور مقرهای پشتیبانی عراق در مرز پی برده شد. لذا با پشتیبانی تیپ ۲لشکر ۱۶زرهی قزوین یک قبضه توپ ۱۳۰ میلی متری در ذلیجان مستقر شد و از همانجا به عقبه‌های دشمن اجرای آتش صورت می‌گرفت. دیده‌بانی این توپخانه با سپاه و اجرای اشت با برادران ارتش بود.

وی در ادامه با بیان اینکه از دیگر جبهه‌ها که رزمندگان سپاه دزفول نقش عملیات و اطلاعات شناسایی قبل از عملیات فتح المبین را شناسایی می‌کردند جبهه تنگ سعده بود، گفت: این جبهه همزمان باشکل‌گیری جبهه رقابیه در دستور کار قرار گرفت و با تاکید غلامعلی رشید حدود ۶۰ نفر از نیروهای سپاه دزفول به فرماندهی برادران محمدعلی صبور و رضا پورعابد و عبدالنبی عیدی در منطقه حضور یافتند. هدف از تشکیل این محور جلوگیری از نفوذ عراقی‌ها از محور بستان بود. برادران ارتشی هم در این جبهه حضور داشتند.

از اقدامات مهم در این جبهه، شناسایی منطقه وسیعی در جنوب تنگه سعده تا شهر بستان بود. مدتی که از تشکیل این جبهه گذشت بنا به تاکید برادر غلامعلی رشید که در این مقطع مسئول عملیات قرارگاه جبهه جنوب (گلف) بود، برای اجرای عملیات‌های الله اکبر و طریق القدس، از این جبهه استفاده شد. این جبهه پدافندی یکی از محورهای اصلی تیپ ۱۴امام حسین در عملیات طریق القدس بود.

به گزارش تسنیم، ماموریت پدافندی سپاه دزفول به استعداد ۳گروهان رزمی به همراه عناصر از واحدهای پشتیبانی رزم و خدمات رزو از۹مهر ۱۳۵۹ تا ۱۹ دی ۱۳۶۰ ماموریت داشت در غرب کرخه در جبهه‌های دالپری، دشت عباس، بلتا، تپه چشمه، کرخه، صالح مشطط، مالحه، عنکوش، رقابیه، ذلیجان و تنگه سعده پدافند کنند و از ۱۹دی۱۳۶۰ بعد از تشکیل تیپ۷ولی عصر در جبهه‌های تپه چشمه کرخه و صالح مشطط ( جبهه شهدا) متمرکز شود و بقیه جبهه‌ها را به یگان‌های دیگر تحویل دهد و در منطقه محول شده نیروهای دشمن را شناسایی و خود را برای عملیات آماده کند.

در ادامه قسمت دوم گزارش ویدویی از روایت سردار عبدالمحمد کوچک، جانشین طرح عملیات تیپ هفت ولی عصر(عج)، یادگار هشت سال دفاع مقدس و نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس از حضور نقش خطیر و تاثیرگذار واحد عملیات سپاه دزفول در ۹جبهه پدافندی در غرب رودخانه کرخه برای شناسایی منطقه تا پیش از عملیات غرور آفرین فتح‌المبین را مشاهده می‌کنید.

 

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا