با مسئولین

«مادرِ علاگه به دست» بهترین اِلِمان برای میدان مثلث دزفول

به بهانه ی فراخوان شهرداری دزفول برای پیشنهاد طرح اِلِمان جدید میدان مثلث دزفول

بالانویس:

بارها و بارها طی این ده سال در الف دزفول به موضوع اِلِمان های دفاع مقدس در سطح شهرستان پرداخته ام که پرداختن مجدد با توجه به بی خیالی مسئولین امر نسبت به این موضوع و عدم تمایل به انجام کارهای اجرایی و عملیاتی در این خصوص، آب در هاون کوبیدن است. لکن به بهانه ی اطلاعیه شهرداری مبنی بر حذف المان میدان مثلث دزفول با وعده ی جایگزینی المان ارزشی دیگر، این چند سطر را تقدیم می کنم.

 

«مادرِ علاگه به دست» بهترین اِلِمان برای میدان مثلث دزفول

به بهانه ی فراخوان شهرداری دزفول برای پیشنهاد طرح اِلِمان جدید میدان مثلث دزفول

شاید در هر شهری از شهرهای ایران که چرخی بزنید، غالب المان های نصب شده در میادین و پارک ها و نقاط مهم و حساس شهری، المان های ارزشی و خصوصاً المان های مرتبط با دفاع مقدس است. شهرهایی که حتی در دوران ۸ سال دفاع مقدس، خبری از جنگ و حاشیه های جنگ هم در آنها نبوده و به قول معروف یک تیر هم به سمتشان شلیک نشده است.

وضعیت میادین و گلزارهای شهدا و یادمان های شهدای گمنام اکثر شهرهای ایران به گونه ای است که اولین تصور یک مهمانِ بی اطلاع پس از ورود به این شهرها این است که انگار این شهر جزء مناطق جنگی و شاید اصلاً منطقه ی عملیاتی بوده است.

اما متاسفانه شهرستان دزفول با اینکه لقب وزین و پر محتوای «پایتخت مقاومت ایران» را به دوش می کشد، مسئله طراحی ، تولید و نصب المان های دفاع مقدس، طی سال های متمادی و آمد و رفت مسئولین متعدد، موردی بی مهری و بی خیالی قرار گرفته و در اولویت برنامه ها و دغدغه ی مسئولین نبوده و یا احیاناً اگر هم بوده، کاری عملی و اجرایی چشمگیری صورت نگرفته است.

آقایان آنقدر موضوع گردشگری بر پایه ی رود دز را مورد اهمیت قرار داده اند ، که پایتخت مقاومت ایران بودن دزفول به فراموشی سپرده شده است و هیچ برنامه ای برای آن ندارند. به گونه ای که اگر یک مهمان وارد دزفول شود، از ظاهر شهر به هیچ وجه به پایتخت مقاومت بودن دزفول ، نخواهد رسید و بیش از اینکه دزفول را شهری مذهبی، زیارتی و مرتبط با سالهای حماسه و ایثار بداند، شهری ساحلی و نیزگردشگری بر مبنای باغ ویلاهای لاکچری می بیند و البته آن هم چه گردشگرانی و با چه حاشیه هایی! که جای بحثش اینجا نیست.

 

اتفاق جالب تر اینکه در دزفول ، علاوه بر اینکه المان های شهری مرتبط با دفاع مقدس افزایش نمی یابند، بلکه در کمال ناباوری حذف هم می شوند و همین نیمچه المان ها، سال به سال کمتر می شوند.

نمونه ی بارز آن،  المان زیبای میدان امام خمینی (ره)  دزفول که متبرک به تصویر حضرت امام خمینی و شهدای شهرستان دزفول  بود و توسط شهرداری به دلیل فرسودگی و با وعده ی بازسازی و جایگزینی المانی دیگر، حذف گردید و المان جایگزین آن هیچ نشانه ای از دفاع مقدس ، امام خمینی و شهدا ندارد و المان قبلی هم که قرار بود پس از بازسازی در میدان دیگری نصب شود، مفقودالاثر شد.

حالا شهرداری محترم با آن سابقه ی تلخ حذف المان میدان امام خمینی(ره) و نصب المانی غیرمرتبط با دفاع مقدس، قصد تغییر المان دفاع مقدسی میدان مثلث را دارد.

 

اولاً امیدوارم که المان جایگزین ، به سرنوشت المان میدان امام خمینی(ره) دچار نشود و سازه ای نصب نشود که هیچ کس معنا و مفهوم آن را درک نمی کند و با دفاع مقدس دزفول ارتباط معنایی و مفهومی ندارد.

 

دوماً پیشنهاد حقیر برای المان جایگزین به شرح زیر است.

همانگونه که می دانیم، قبل از مسدود شدن پل قدیم، مسیر میدان مثلث  به سمت پل قدیم در دوران دفاع مقدس، مسیر پرتردد تشییع با شکوه شهدای هشت سال دفاع مقدس بوده است که تصاویر بجا مانده از آن سال ها گویای این حقیقت است.

از طرفی طی سال های دفاع مقدس و بعد ازآن،  این مسیر،  عصرهای پنجشنبه، محل تردد خانواده ی های شهدا و خصوصاً مادران شهدا به قصد زیارت گلزار  شهدای بهشت علی بوده است. این مسیر، عصرهای پنجشنبه همیشه پر بود از مادران «علاگه» به دستی که یا با پای پیاده به سمت مزار فرزندان شهیدشان قدم بر می داشتند و یا اینکه منتظر «چارچرخ» می ایستادند تا زودتر و راحت تر به زیارتگاه پیش رویشان برسند.

لذا دو پیشنهاد برای المان جایگزین تقدیم می شود:

یکی اینکه می توان با توجه به تشییع های باشکوه و چند هزارنفری آن سال ها ، المان یه تابوت شهید را بر فراز تعداد زیادی دست طراحی و اجرا کرد و یا آنکه به یاد آن مادران آسمانی تندیس یک زن چادری علاگه به دست را رو به پل قدیم، به یاد مادران علاگه به دست شهدا،  طراحی و اجرا نمود.

امیدوارم شهرداری دزفول با نگاه مثبت و تکمیلی به این پیشنهادات، اثری ماندگار را برای این میدان طراحی و تولید کند و یا در صورت وجود پیشنهادات بهتر، المانی طراحی شود که با «پایتخت مقاومت ایران» بودن دزفول سازگاری داشته باشد و گرنه همین المان موجود بسیار بهتر و زیباتر خواهد بود تا المانی که فقط طراح آن از معنا و مفهوم آن سر در بیاورد.

 

یک دیدگاه

  1. این آلمان مادر علاگه بدست خیلی جالب تر از تشیع شهداست
    تازه باید در کنار پل قدیم المانی از تشیع باشکوه شهدا بگذارند
    و حتی محل اصابت موشک در اطراف پل قدیم و رودخانه مشخص بشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا