تاریخ‌نگارینقد نوشته‌ها

وعده هایی که بود، یادمانی که نیست!

مروری بر وعده ها و فرمایشات مسئولین در خصوص ساخت یادمان شهدای گمنام دزفول

«به مناسبت ۱۲ بهمن ماه و ۷۳۰ روزه شدن وعده ی ۱۰۰ روزه»

و فردا ۱۲ بهمن ماه ، وعده بازسازی ۱۰۰ روزه یادمان شهدای گمنام ، دو ساله می شود یعنی ۷۳۰ روزه!

آقایان مسئول ! اگر به جای وقت گذاشتن برای توجیه و تکذیب انتقادها و تهدید منتقدین ، اندکی برای تدبیر و تسریع پروژه  وقت می گذاشتند، اوضاع خیلی بهتر بود. بدانید آتش آهِ مادر یکی از این هشت شهید گمنام می تواند، دنیا و آخرت شما را با هم به آتش بکشد.

 یادمانی که به بهانه ی عدم تطابق معماری آن با معماری باغ موزه تخریب گردید و در سازه ی نیمه تمام جدید، نقص های فاحشی وجود دارد. هم بدون سقف است و هم مزار شهدا در مرکزیت سازه قرار ندارد، بطوریکه مزار چهار شهید در راه پله یادمان قرار گرفته و طبق طرحی که در افتتاح نمایشی یادمان در دهه فجر گذشته رونمایی و بلافاصله همان روز جمع آوری شد، قرار است سنگ مزارها در محلی غیر از محل دفن شهدا قرار گیرد. این یادمان جدید دقیقاً مصداق این است که «می خواستند ابرویش را درست کنند، زدند و چشمش را کور کردند»

در ادامه توجه مخاطبان عزیز را به برخی وعده ها و فرمایشات مسئولین که طی این دو سال در رسانه ها منتشر شده است، جلب می کنم. من که نتیجه ای نگرفتم، شما اگر نتیجه ای گرفتید، لطفاً بفرمایید تا ما هم بفهمیم که بالاخره چرا این یادمان ساخته نشد!

( ۴۰ روز بعد از تخریب ) (۲۱ اسفند ماه ۹۵ )

مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول : « شهرداری برای تقلیل هزینه ها تخریب مقبره را به عهده گرفت و حالا دیگر پیمانکار باید مشغول به کار گردد و ان شاء الله اگر مسئولین مربوطه همکاری لازم را صورت دهند، برای سوم خرداد بخش اعظم آن آماده می شود.»

( ۵۵ روز بعد از تخریب ) (۷ فروردین  ۹۶)

سردارکارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، ضمن زیارت قبور شهدای گمنام خواستار تسریع در روند ساخت بارگاه این عزیزان شد.

( ۶۴  روز بعد از تخریب ) (۱۶ فروردین ۹۶ )

مدیرکل مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان : « در سفر اخیر سردار کارگر به استان و بازدید ایشان از مرکز فرهنگی دزفول مقرر شد که مرکز و یادمان شهدای گمنام این شهر در (چهارم خرداد ماه) سال جاری که مصادف است با روز مقاومت مردم دزفول به بهره برداری و افتتاح رسمی برساند .»

( ۹۴ روز پس از تخریب) (۱۹-۲-۹۶ شبکه اطلاع رسانی دانا )

مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول از اهمال کار شهرداری و شورای شهر از بازسازی نماد یادمان شهدای گمنام در مکان این مرکز گلایه کرد.

(  ۲۲۱ روز پس از تخریب ) (۱۹ -۶-۹۶  رهیاب نیوز)

مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس شهرستان دزفول:  درخصوص یادمان شهدا باید از شهرداری مطالبه گری کنید. تمام طرح به شهرداری واگذار و درحال اجراست.

معاون عمرانی شهرداری دزفول: این پروژ اصلاً در حیطه کاری شهرداری نیست ولی سال۹۵ مبلغ۱۰۰میلیون تومان پرداخت شد

 ( ۲۳۵ روز پس از تخریب ) ( ۲ -۷- ۹۶ شبکه اطلاع رسانی راه  دانا)

ایمان کناری زاده سرپرست شهرداری  دزفول : پروژه ی مقبره ی شهدای گمنام توسط شهرداری دزفول در حال انجام است و تا پایان مهرماه تحویل مرکز فرهنگی دفاع مقدس شهرستان دزفول می گردد.

( ۲۸۶ روز پس از تخریب ) ( ۲۴-۸-۹۶  –  دزفول امروز و دزآوان)

مدیرمرکزفرهنگی دفاع مقدس: یادمان شهدای گمنام بنابود۳۰۰میلیون تومان به ماازشهرداری داده شود. الان کارموریانه‌ای جلو می‌رود. مردم مطالبه فراوانی در این خصوص دارند

فرماندار دزفول: آدم بغضش می گیرد. شهردارسابق ۲۰بار به من قول مساعد داد. چرا برای تکمیل مرکز فرهنگی دفاع مقدس (ساخت یادمان شهدای گمنام) بودجه وعده داده شده (۳۰۰میلیون تومان) را ندادند؟

(  ۲۹۰ روز پس از تخریب) (  ۳۰ آبان ۹۶ سایت شهدای ایران ) :

رئیس شورای شهر دزفول در گفت وگو با سایت دزآوان اظهارکرده است: تمام اعتبار مرکز فرهنگی دفاع مقدس در زمان شهردار سابق به پروژه فتح المبین هزینه شده است.

شهردار سابق دزفول در گفت وگو با سایت دزآوان اظهار کرده است: هیچ گونه اعتباری در خصوص موزه دفاع مقدس به شهرداری دزفول واریز نشده است.

( ۳۴۲ روز پس از تخریب ) ( ۱۹ دی ماه ۹۶ سایت باشگاه خبرنگاران جوان)

 مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول، گفت: بنیاد حفظ آثار و شهرداری دزفول که مسئولیت یادمان شهدا را به عهده دارند در تلاش اند تا باغ موزه دفاع مقدس دزفول در ایام دهه فجر به بهره برداری برسد.

(۳۶۵ روز پس از تخریب) ( دهه فجر)

مراسم افتتاح کاملا نمایشی یادمان با موکت ها و سنگ قبرهایی که عصر همان روز افتتاح برداشته شدند انجام گرفت و  دوباره پیمانکار ، ساخت و ساز سازه را از سر گرفت .

 ( ۴۰۰ روز پس از تخریب) ( ۲۰ اسفند ۹۶، سایت مجد دز)

سرهنگ بهزاد جولایی مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول:  بودجه یادمان شهدای گمنام باید از طریق شهرداری و اعتبارات دولتی تأمین شود و برای تکمیل یادمان شهدا و فضای اطراف آن نیاز به اعتبار می باشد. قریب ۲۰۰ میلیون تومان تا امروز هزینه ساخت یادمان شهدا شده و برای تکمیل آن قریب ۱۶۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

 ( ۵۳۶ روز پس از تخریب) ( ۳۱-۴-۹۷  – جلسه شورای فرهنگی دزفول – دزفول امروز )

جولایی: یادمان شهدا موظفی شهرداری است. سال۹۵ آغاز کردند ولی عنایت لازم را نداشتند. نمی خواهیم مدیران شهری را زیرسوال ببریم. یادمان از برج ۱۱ سال۹۵ شروع شد ولی از آن زمان پروژه ساخت آن خوابیده. هم به شهردار قبل گفتیم هم فعلی. امید داشتیم شهردار فعلی عنایتی به شهدای گمنام داشته باشد. اگر ۵۰ میلیون به پیمانکار برسد پروژه شهدای گمنام تا دوهفته دیگر تکمیل می شود. پیگیر جذب سرمایه هستیم

مهندس دوایی فر ، شهردار : داریم برای شهر آبروداری میکنیم وگرنه هیچکدام ازین موضوعات فرهنگی وظیفه شهرداری نیست. ما به  ثارالله ۵۰۰ میلیون پول دادیم و به موزه ۸۰۰ میلیون، درحالیکه کارگر ما هنوز عیدی و وپاداش سال ۹۴نگرفته است

سرافراز رییس شورای شهر: ما شهید زنده‌ایم. سرهنگ جولایی شهید زنده است. این بچه‌ها کجا بودند که ما مسئولین را که شهید زنده‌ایم نقد می‌کنند؟ چه کسی با گستاخی آنها برخورد می‌کند؟ باید شورای فرهنگ عمومی آنها را بیاورد و توضیح بخواهد

( ۵۹۰ روز پس از تخریب) (۲۱-۶- ۹۷  – دزفول امروز )

جولایی : زمان بندی قرارداد پروژه یادمان شهدای گمنام دزفول ۱۰۰ روز بوده. عملیات از بهمن ۹۵ شروع شده. مهمترین علت عدم تخصیص اعتبار به پیمانکار است. شهدای گمنام در راه پله یادمان مدفون نیستند ولی اگر هم بودند بی احترامی به شهدا نبود .

می خواستیم با مجوز مزار شهدا را که جداگانه قرار داده اند، جابجا کنیم که دریل بر بتن مزار کاری نبود و موفق نشدیم.

کارگر اهل سنت ما می گفت: با تلاش فراوان نهایتا سوراخ کوچکی ایجاد شد که دیدم پیکر شهید هنوز سالم است

و اینک (  ۷۳۰ روز پس از تخریب )  ۱۲ بهمن ماه ۱۳۹۷…

یادمان هنوز تکمیل نیست! داربست ها نصب هستند و از پیمانکار خبری نیست و هنوز توپ این بی تدبیری بین ارگان های مختلف در حال پاس شدن است.

نه ما از مطالبه گری خسته می شویم و نه مسئولین از بی خیالی و توجیه و تکذیب و گاهی هم تهدید. اما آقایان مسئول بترسند از روزی که این شهدا، خود بخواهند ۱۶ سال بی حرمتی و غربتشان را از شما مطالبه کنند. در دنیا را می گویم! در آخرت که تکلیف کاملاً مشخص است!

 پانویس:

تصویر یادمان مربوط به شهریور ۹۷ است، اما بگمانم تا کنون تغییر یادی نکرده است…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا