خاطره شهدا
موضوعات داغ

مهراب در محراب

روایت هایی از شهید مهراب دلگرم

مهراب در محراب

روایت هایی از شهید مهراب دلگرم

قیام

من و حسین قاسمی در پایگاه  بسیج شهرک منتظری نشسته بودیم مهراب دلگرم و کریم رشادتیان( جاویدالاثر)  وارد شدند. مهراب گفت: « می خوایم یک تیم ورزشی تشکیل بدیم»

کریم دنباله ی حرفش را گرفت و گفت: «کمکمون می کنی دایی جان؟! »

گفتم: «آره! حتماً»

پول جمع کردیم و رفتیم لباس وتوپ و توردروازه هم خریدیم. حالا مانده بود اسم تیم. پیشنهاد دادم اسم تیم را بگذاریم: «قیام» نظر بچه ها موافق بود. قیام، همیشه توی میدان قیامت می کرد. اما وقتی بازیکنانش یکی یکی رفتند جبهه و شهید شدند، قیام کم کم از رمق افتاد.

راوی:عبدالحسین ملک محمدی

 

همه را بخشید

اگر کسی به پول احتیاج داشت به او می داد. اگر کسی لباس نداشت پیراهن را از تن در می آورد و به او می داد و حتی خودم با چشمانم دیدم که کفش های خودش را هم بخشید.

 راوی:جعفر دلگرم

 

معجزه

در یکی از عملیات ها شکمش ترکش خورده بود و اعزامش کرده بودند به بیمارستان قائم مشهد. خودش می گفت: « صدای دکترها را می شنیدم که بالای سرم حرف می زدند و می گفتند که نمی شود برایش کاری کرد. شهید می شود.»

می گفت: بعد از سه روز بیهوشی، وقتی به هوش آمدم دکترها دوره ام کردند و گفتند : «قطعاً معجزه شده! ما از تو قطع امید کرده بودیم!»

 راوی:جعفر دلگرم

نوبت من هم می رسد

بعد از مجروحیت مهراب، با هم رفتیم گلزار شهدا. برگشت و نگاهی به من انداخت و گفت «من هم شهید می شوم. مرا در همین قطعه ی شهدا و کنار رفقایم خاک کنید»

راوی:رحیم فلاحی

راهی نشان دهید

مدام می گفت: «یه راهی بهم نشون بدین که خدا شهادت رو نصیبم کنه!» به او گفتم: «شنیدم هر کس شبای جمعه سوره کهف را رو بخونه،  خداوند مرگش رو شهادت قرار می ده»

از آن روز به بعد شب های جمعه سوره ی کهف را می خواند و بر روی آن مداومت داشت تا اینکه بالاخره به آرزویش رسید.

 راوی:ناصر کرمی

 

من رفتنی ام

ناراحت بود و مضطرب. انگار از مسئله ای دلخور بود. جلو رفتم و دلیلپریشانی اش را پرسیدم. گفت:

«خونواده ام برام یه دخترخانمی در نظر گرفتن برا ازدواج. رفتن و با خونواده ی دختر هم حرفاشونو زدن! اما من دلم چیز دیگه ای گواهی میده و راضی به این ماجرا نیستم!»

پرسیدم: «چرا راضی نیستی آخه؟! »

گفت:« آخه من می دونم شهید می شم! »

ظاهراً قبل از عملیات کربلای ۴ می رود و از آن دخترخانم و خانواده اش طلب حلالیت می کند و می گوید: «این آخرین دیدار من با شماست و ممکن است دیگر برنگردم!»

راوی:ناصر کرمی     

 

آن یادگاری

شبی در مسجد شهرک مشغول نماز بودیم که دیدم یک شیشه عطر گل محمدی  از جیبش در آورد وبه لباسهایش مالید. بعد هم سر و صورتش را هم معطر کرد و شیشه عطر را داد دست من و گفت: «این یادگار من برای تو! من که شهید شدم، وقتی چشمت به این شیشه عطر افتاد، یاد من بیفت!»

 راوی:ناصر کرمی

 

شب عروج

شب عملیات کربلای چهار به همراه بچه های گردان های عمار و بلال در فرودگاه آبادان مستقر بودیم و منتظر دستور شروع عملیات. نیروها در حال آماده شدن بودند و در گوشه ای دیگر از فرودگاه مراسم توسل و مداحی برقرار بود.

در حال خشاب گذاری و آماده کردن تجهیزات انفرادی ام بودم که مهراب از گردان بلال آمد و پس از احوالپرسی های معمول از من  طلب حلالیت کرد. رسم معمول همین بود. نزدیک عملیات بچه ها از هم حلالیت می طلبیدند و طلب شفاعت می کردند. خواستم قدری سربه سرش بگذارم. گفتم: «به یه شرط حلالت می کنم!» پرسید: «شرط؟! چه شرطی؟!»

گفتم: «باید همه خشاب هام رو پر کنی و وسایلم رو رو براه کنی تا من برم برای عزاداری!» این را گفتم و راه افتادم سمتی که بچه ها مشغول عزاداری بودند.

بعد از مراسم آمدم و دیدم که بنده خدا حرفم را جدی گرفته و همه کارها را انجام داده است. رفتم سراغش و عذرخواهی کردم و گفتم: «بابا من شوخی کردم. تو چرا جدی گرفتی؟! »

به هر ترتیب با هم خداحافظی کردیم و از هم جدا شدیم. از فرودگاه هم که زدیم بیرون ، وقتی ماشین ما از کنار ماشین دسته ی آنها رد شد، باز هم چشمم افتاد به مهراب. یک لحظه باز هم چشم در چشم شدیم و با لبخند برایم دستی تکان داد و رفت.

 راوی:حاج منصور کرمی

 

امضا

دردفتری که همراه داشتم نوشت: «به خدا قسم شهید خواهم شد و زیر آن نوشت « شهید مهراب دلگرم» وزیرش را امضاء کرد.

 راوی:ناصر کرمی 

 

شهید مهراب دلگرم متولد ۱۳۴۵ در مورخ ۴ در ماه ۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۴ در منطقه ام الرصاص به شهادت رسید و پیکر پاک و مطهرش در منطقه باقی ماند. سرانجام در مورخ ۱۴ مهرماه ۱۳۷۶ پیکر مطهرش پیدا و در گلزار شهدای محمد بن جعفرطیار دزفول به خاک سپرده شد.

 

باتشکر از وبلاگ: خاطراتی از شهدای شهرک شهید منتظری دزفول

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا