نقد نوشته‌ها
موضوعات داغ

کسبه جوان دزفول این سنت زیبا را احیا کنند

به بهانه ی فراموشی یک سنت ارزشمند در بازار دزفول

کسبه جوان دزفول این سنت زیبا را احیا کنند

به بهانه ی فراموشی یک سنت ارزشمند در بازار دزفول

 

نوجوان بودم. دبیرستانی. حوالی  بیست و چند سال پیش. آن روزهایی که مدام استخوان و پلاک شهدای جاویدالاثر دزفول از میادین نبرد بر می گشت و در شهر شور می آفرید. آنچنان شوری که یادم هست گاهی باعث می شد من و برخی رفقایم از دبیرستان در برویم و خودمان را برسانیم به مراسم تشییع.

سنت این بود که تشییع شهدا در همان مسیرهای سنتی دوران دفاع مقدس باشد. از درب آستانه متبرکه سبزقبا به سمت شهیدآباد و یا به سمت گلزار شهدای بهشت علی. هرچند که این روزها به بهانه هایی غیرقابل قبول ، مسیر تشییع شهدایی که در گلزار شهدای شهیدآباد دفن می شوند تغییر کرده است که این مطلب موضوع بحث کنونی من نیست.

خوب یادم مانده که وقتی تشییع  از درب آستانه ی سبزقبا شروع می شد و سیل خروشان مردم در حالی که تابوت شهدا را در خیابان امام خمینی(ره) بر شانه هایشان می بردند، مغازه دارانی که در دو طرف خیابان مشغول کسب و کار بودند، به احترام تشییع شهدا،  چراغ های مغازه شان را خاموش می کردند و کرکره های مغازه هایشان را یا نصفه و نیمه و یا کامل پایین می کشیدند و کسب و کار را چند دقیقه ای تعطیل می کردند. خودشان هم یا چند قدمی به همراه جمعیت قدم بر می داشتند و یا دست به سینه به احترام شهید می ایستادند کنار مغازه شان و پس از عبور تابوت شهدا و جمعیت تشییع کننده ، دوباره کرکره های مغازه هایشان را بالا می بردند و دوباره مشغول می شدند به کسب و کارشان.

آن روزها در خصوص این فرهنگ و سنت، پرس و جو که کردم، بزرگترها می گفتند این سنتی است که سال های سال است کسبه و بازاریان دزفول در خصوص تشییع شهدا و علما رعایت می کنند.

دیروز که تابوت شهید تازه تفحص شده، شهید جلیل نوری دزفولی را مردم از درب آستانه ی متبرکه سبزقبا به سمت گلزار شهدای بهشت علی تشییع می کردند، نگاهم مدام به مغازه ها و مغازه داران بود و منتظر دیدن واکنش آنها. مغازه دارانی که  عمدتاً جوان بودند. کمتر مغازه ای را دیدم که این سنت زیبا را که نشان از ادای احترام به خون شهدا و خانواده ی شهداست اجرا کنند. برخی ها فقط سرکی بیرون می کشیدند تا دلیل پخش صدای نوحه را بشنوند و دوباره مشغول کسب و کار می شدند. اما تعدادی از کسبه اطراف گلزار بهشت علی را دیدم که این سنت زیبا را اجرا کردند که البته از سن و سالشان معلوم بود که از قدیمی های این بازار هستند.

نه فقط برای تشییع شهید نوری که برای چندین شهیدی که طی این سال ها در مسیر سنتی تشییع شهدا، بر شانه های مردم روانه شده اند، دیده ام که این سنت زیباو ارزشمند توسط کاسبان مسیر تشییع، پیوسته دارد کمرنگ و کمرنگ تر می شود.

چه خوب است، کاسبان جوان، برخی از سنت های پدران و قدیمی های بازار را بدانند، بشناسند و بدان عمل کنند و چه خوب است که این چند خط را برسانیم به دست دوستان و آشنایانمان، شاید که این سنت زیبای از رونق افتاده، رمقی تازه بگیرد.

مردم ولایتمدار دزفول ، همیشه و همه جا قدرشناس شهدای والامقام خود بوده ، هستند و خواهند بود؛ لکن احیای چنین سنت های زیبایی می تواند پیام های وزین و پرمحتوایی در خصوص عزت و مقبولیت شهدا و خانواده هایشان برای دنیا مخابره کند.

یاعلی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا