معرفی اسوه‌ها

ام البنین های دزفول

معرفی مادرانی با بیش از دو فرزند شهید

 

به بهانه ی سالروز وفات ام البنین و روز تکریم مادران و همسران شهدا

ام البنین های دزفول

 

امروز سالروز وفات حضرت ام البنین است، روزی که در تقویم به عنوان تکریم مادران و همسران شهدا نامگذاری شده است. بگذارید به این بهانه یادی کنیم از ام البنین های شهرمان دزفول.

بگذارید این روز بهانه ای باشد تا  از ۴۵ مادر دزفولی یاد کنیم. از ۴۵مادر شهید که برخی هاشان در حملات موشکی به شهادت رسیده اند، برخی هاشان دل از دیار فانی بریده و مهمان فرزندان شهیدشان هستند و برخی هم همچنان در کنار ما نفس می کشند بودن اینکه حتی نام و نشانشان را بدانیم، چه برسد به قدر و قیمتشان.

یقین دارم اگر بگویم در شهر مان دزفول سه مادر  با ۶ فرزند شهید زیسته اند، اسیر حیرت می شوید.

اگر بگویم ۶ مادر در این خاک نفس کشیده اند که ۵ فرزندشان به شهادت رسیده است، شگفت زده خواهید شد.

اگر بگویم ۱۵ مادر در این کوچه پس کوچه ها زیسته اند، که ۴ فرزند خویش را تقدیم اسلام و انقلاب کرده اند تعجب می کنید.

و شاید تازه تعدادی انگشت شمار از ۲۱ مادری را بشناشید که سه فرزند شهید خود را تقدیم کرده اند.

و مادرانی با دو فرزند شهید هم که یکی ، دو تا و ده تا بیست تا نیستند.

چقدر تلخ است، تاریخ شهرمان را و قهرمان ها و اسوه های شهرمان را نشناسیم.

  ۴۵ مادری که برخی هاشان شش و پنج فرزند و برخی هاشان چهار و سه فرزند خویش را در راه اسلام انقلاب فدا کردند و گاه خود همسر شهید نیز محسوب می شوند  و این ها غیر از قریب به یک هزار مادری است که دو و یک فرزند شهید دارند

«چهل و پنج» عددی است که دزفولی ها هیچ گاه نباید فراموش کنند. اصلا ایرانی ها! نه! کل عالم نباید این عدد را از یاد ببرند.

مادرانی که به پاس خدایی زندگی کردنشان ، وقتی خدا بهترین هدیه ها را در دامنشان  می گذاشت، شاکر بودند و وقتی ، یکی یکی هدیه ها را و امانت ها را پس می گرفت هم شاکر بودند و هنوز هم که هنوز است در تمام فراز و نشیب های زندگی، ذکر و شکر از لبانشان قطع نمی شود. مادرانی که هیچگاه هدیه روز مادر نگرفتند، اما با ارزش ترین هدیه ها را تقدیم  خدا کردند. مادرانی که فرزندانشان را کادو پیچ شده در تابوت سه رنگ فرستادند برای معبود ولی نشکستند و قامت خم نکردند. با آن همه درد. با آن همه مشکل. با آن همه فراق.

این است ثمره ی فاطمی زندگی کردن. ثمره اینکه بخواهی هدیه ات را از خدا بگیری. اینکه هدف از زندگی کردنت خدا باشد. مسیر حرکتت  به سمت خدا باشد. اینکه ثانیه های زندگی ات را با قرآن و بشارت هایش و سخنان اهل بیت(ع) بگذرانی و دنبال آباد کردن آخرت باشی. اینکه دنیا برایت بازیچه باشد. اینکه دنیا را کوچک ببینی و بی اهمیت و فقط دنبال رضایت حق باشی.

خدا قدرت می دهد به تو ، خودش لحظه لحظه دستت را می گیرد و عجب زندگی خواهد شد این زندگی، حتی اگر سراسر امتحان باشد و سختی. کم نمی آوری. کمر خم نمی کنی.

این نوع زندگی را با مثلاً زندگی خودمان مقاسیه کنیم و ببینیم که چقدر عقب مانده ایم از آنچه که باید باشیم و چقدر اسیر قاعده های دست و پاگیر خودساخته ی امروزی هستیم که همه رنگ و لعاب مادی دارد.

شاید بهشت هم برای این مادرها کم هدیه ای باشد. پس به احترام این مادرها و به احترام زندگانی فاطمی شان قیام می کنیم.

 

در ادامه این مادرهای بی بدیل و آسمانی را معرفی می کنیم.

جدول اول شامل معرفی شش مادر است که سه فرزند خود را در جبهه های نبرد حق علیه باطل تقدیم کرده اند( البته ممکن است یکی از سه شهیدشان هم موشکی باشد)

و جدول دوم شامل مادرهایی است که فرزندانشان و یا حتی خودشان در حملات موشکی رژیم بعثی به شهادت رسیده اند.

 

شادی روح مادران شهیدی که آسمانی شده اند و سلامتی و طول عمر مادران شهیدی که هنوز در بین ما هستند، به تعداد  دلخواهتان دسته گل صلوات برایشان هدیه بفرستید.

 

منبع آمار:

کتاب دایره المعارف شهدای دزفول

منوچهر مهدی پور

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا