یادهای ماندگار

شاطرهای شهید

یادی از نانواهایی که برای تولید نان مردم دزفول و نیروهای رزمنده، در دزفول ماندند و به شهادت رسیدند

شاطرهای شهید

یاد و نامی از مقاومت اسطوره ای مردم دزفول

یادی از نانواهایی که برای تولید نان مردم دزفول و نیروهای رزمنده، در دزفول ماندند و به شهادت رسیدند

 

لقب «پایتخت مقاومت ایران» را بی دلیل به دزفول نداده اند. شهری که بین عراقی ها به «بَلَدالصواریخ» یا «شهر موشک ها» مشهور شد.

شهری که روزگاری پیکر استوارش را هبوط ۱۷۶ موشک ۶، ۹ و ۱۲ متری ، ۲۵۰۰ گلوله توپ و ۳۰۰ راکت جنگنده های عراقی ، زخمی کرد و در طول ۲۷۰۰ روز مقاومت ۲۶۰۰ شهید تقدیم امام و انقلاب کرد و ۱۹۰۰۰ واحد مسکونی و اداری‌اش تخریب شد.
مردم دزفول هنوز صدای صدای نامحرم بخش فارسی رادیو عراق را به یاد دارند که « ارتش غیور عراق شهرهای نامبرده ی زیر را توسط جنگنده های هوایی خود و  نیروی موشکی زمینی مورد اصابت قرار خواهد داد که قبلاً هشدار دهنده معذور است:

الف – دزفول
ب-  . . .
ج) . . .

»

اگرچه شهرهای مورد هدف در الفبای ابجد عراق تغییر می‌کرد اما جایگاه الف همیشه مختص دزفول بود.
هنوز به یاد داریم که صدای آژیر قرمز ، آهنگ مرگ می نواخت برایمان.

« علامتی که هم­اکنون می شنوید اعلام خطر یا وضعیت قرمز است و معنی و مفهوم آن این است که حمله هوایی انجام خواهد شد. محل کار خود را ترک و به پناهگاه بروید»

گاه هنوز آژیر تمام نشده بود که صداهای پیاپی انفجار چهارستون خانه را می لرزاند و ما در اعماق زیرزمین و یا «شوادون» درآغوش پدر یا مادر از رؤیای روزی که جنگ تمام می­شود و همه چیز آرام می شود، می شنیدم.

دزفول روز به روز ویران و ویران تر می شدو البته مقاوم و مقاوم تر.  موشک های ۱۲ متری در کوچه های ۳متری غوغا می کرد . جنازه­های متلاشی شده و خانه های ویران شده یک سوی داستان بود و جوانان شهرم که در خط مقدم نبرد عاشقانه پر می زدند ، سوی دیگر داستان.

دزفول در دوجبهه می جنگید. جبهه شهر و جبهه خط مقدم و جبهه ی شهر خطرناک تر از خط مقدم بود.  این نبرد و این مقاومت چنان ارزشمند بود که امام خمینی فرمود :

«اگر قرار باشد روزي از جماران خارج شوم،به دزفول مي روم.» فرمودند: «شما دزفولي ها امتحان داديد و خوب از امتحان بيرون آمديد» فرمودند:  «دزفول دين خود را به اسلام ادا كرد»

رمز ماندگاری نام دزفول و دزفولی ها مقاومت بود و ترک نکردن شهر. گاه بعد از اصابت موشک ، مردم صدها تن از جگرگوشه هایشان را روی شانه های صبرشان تا شهیدآباد و بهشت علی تشییع می کردند و بعد انگار نه انگار از آن همه زخم. زندگی در زیر آن جهنم موشک ها جریان پیدا می کرد و مغازه ها و بازارها همه باز می شدند و شهر به اوضاع عادی اش بر می گشت تا اصابت موشک ها و توپ های بعدی.

 دزفول شده بود پشت و پناه رزمندگانی که برای نبرد به خط مقدم می آمدند.

خانه های مردم، حمام و نهار و شام و تلفن و خوابگاه صلواتی در اختیارشان می گذاشت و مغازه ها از واکس کفش تا دوخت و دوز لباس هایشان را برایشان با هزینه ی یک صلوات انجام می دادند.

و همین ایمان و مقاومت و صبوری بود که نام دزفول را برای همیشه در تاریخ به عنوان اسوه ی مقاومت و «پایتخت مقاومت ایران» ثبت و ضبط کرد؛ لقبی که تاکنون خیلی ها سعی در تصاحب ناجوانمردانه ی آن داشته اند.

یکی از اسناد و شواهد محکم و بی نقص حضور مردم دزفول در شهر و عدم ترک آن شهادت تعداد زیادی از اصناف و بازاریان شهر است. خصوصا نانوایانی که مسئولیت بسیار مهم و خطیری بر عهده داشتند و باید با پخت مداوم و بی وقفه، نان مورد نیاز مردم شهر و نیز برخی مناطق عملیاتی را تامین می کردند.

 شهادت قریب به ۱۶ نفر از نانوایان شهرستان دزفول در زیر توپ و موشک های عراقی ، تأییدی است بر این ماندگاری و مقاومت.

به استناد کتاب دایره المعارف شهدای دزفول جناب آقای مهدی پور ، در طی سال های دفاع مقدس ۱۶ تن از نانوایان دزفول به شهادت رسیده اند که امروز به پاس تقدیر از این عزیزان اسامی و تصاویر مبارک این عزیزان در  الف دزفول منتشر می شود.

نانوایانی که می توانستند بی خیال همه چیز ، بار و بندیلشان را بردارند و بروند به شهرهای امن و بدون دغدغه زندگی شان را ادامه دهند، اما ماندند و در مبارزه و نبردی متفاوت به شهادت رسیدند.

 

شهید حبیب اسدی ذاکر

شهید احمد افشون

شهید ابوالقاسم آل موسی

شهید نوروز پورحسین چرخکی

شهید کاظم جهانی

شهید علی حلیم ساز

شهید علی راج بالا

شهید حسین زاروی دزفولی

شهید عبدالرحیم زاروی دزفولی

شهید حسین سیاه کار زاده

شهید سیدعیدی محمد صالحی

شهید عبدالکریم علی کروسی

شهید رحمن لازر

شهید احمد یاوری خراط

 

امید است که راه و رسم مقاومت مردم دزفول ، الگوی مقاومت جهان اسلام در برابر زیاده خواهی ها و زورگویی های دشمنان اسلام شود، همانگونه که تا کنون این الگو ، به عنوان روشی موفق در بسیاری از کشورها اجرا و به ثمر رسیده است.

یاد و خاطره ی کلیه شهدای موشکی شهرستان دزفول ، خصوصاً شاطرهای شهید دزفولی گرامی باد.

 

پانویس۱:

از شهیدان رحیم سازش و  عیدی طاقه بخور تصویری پیدا نکردم.

پانویس۲:

این آمار و تصاویر ممکن است دارای اشتباهاتی هم باشد. اگر نانوای شهیدی از قلم افتاده است یا  اشکال و ایرادی در اسامی شهدا وجود دارد ، لطفا به الف دزفول اطلاع رسانی بفرمایید.

  

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا