تاریخ‌نگاری

عملیاتی که پیکر شهدایش برنگشت

روایت شهدای گردان عمار دزفول در عملیات پیچ انگیزه

 

در تاریخ چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۳۶۵ مصادف با چهارم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۶  جمعی از نیروهای گردان عمار شهرستان دزفول در منطقه پیچ انگیزه و چم هندی نوار مرزی استان ایلام ، برای مقابله با تک دشمن  وارد عمل می شود.

در این عملیات محدود که با رمز یامهدی (عج) آغاز می شود و بعد ها به «تکِ یامهدی» و «عملیات پیچ انگیزه» معروف می شود، نیروهای گردان عمار به صورت اضطراری و با راهنمایی نیروهای اطلاعات و عملیات برای مقابله با تک دشمن وارد عمل می شوند.

به دلیل آتش شدید دشمن و از طرفی تپه ماهور بودن منطقه و وجود شیار های متعدد، کار تعیین مسیر بسیار مشکل می شود . اما به هر ترتیب پیشروی صورت می گیرد، لکن نیروهای جناحین گردان عمار قادر به پیشروی نبوده و نیروهای دشمن نیز حساس می شوند و به دلیل عدم وجود جانپناه مناسب، تعداد زیادی از نیروها زخمی شده و یا به شهادت می رسند.

با روشن شدن هوا و شدت گرفتن آتش دشمن و نرسیدن نیروهای جناحین، آتش دشمن روی نیروهای گردان عمار متمرکز می شود و در نهایت فرمان عقب نشینی صادر می شود.

بسیاری از مجروحین توسط نیروها به عقب منتقل می شود ، اما پیکر ۱۶ تن از  شهدای گردان عمار  در منطقه باقی می ماند.

چندین بار برای انتقال پیکر شهدا اقدام می شود ، اما موفقیتی به دست نمی آید تا اینکه پس از پایان جنگ و پذیرش قطعنامه، در آذرماه سال ۱۳۶۹ ،  عملیات جستجو و تفحص پیکر این شهدا آغاز و به مرور زمان تا سال ۷۸ پیکر ۱۳ تن از این شهدا پیدا و به دزفول منتقل شده و در استقبال باشکوه مردم تشییع می شوند.

اما هنوز سه تن از شهدای این عملیات  از خاک های مقدسی که در آن آرمیده اند ، دل نکنده اند.

روحشان شاد و راهشان پر رهرو باد. 

اسامی مقدس و آمار شهدای این عملیات به شرح زیر است :

 

 

منبع داده های آماری:

کتاب راهنمای شهدای دزفول . نوشته منوچهر مهدی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا