تاریخ‌نگاری

سانسور فتوحات نیروهای دزفول در عملیات فتح المبین ( قسمت سوم)

از زبان سردار رشید و کوسه چی و رئوفی

غلامعلی رشید با بیان اینکه اگر زندگی این بزرگان ثبت بشود الگویی از مردانگی، ایثار، انسانیت و فداکاری برای جوانان امروز خواهد بود، گفت: شهدای تیپ۷ ولیعصر(عج) دزفول انصافا به مانند یاران اباعبدالله(ع) در صحرای کربلا می‌جنگیدند. به یاد دارم در شب عملیات در تاریکی شب وقتی دست در گردن همدیگر می‌انداختند گریه و طلب حلالیت کرده و با هم وداع می‌کردند.

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا (ص) با بیان خاطره‌ای از رشادت جوانان دزفول در عملیات فتح المبین می‌گوید: فرمانده لشکر ۱مکانیزه عراق در گوشه‌ای از بغداد سبزی فروشی می‌کرد پیدایش کردند و او را به آبادان آوردند که می‌گفت «من نفهمیدم چی شد، همه دارند اسیر می‌شوند، من توانستم فرار کنم، صدام  رجزخوانی کرده بود، اگر شما ایرانی‌ها توانستید ارتفاعات رادار را بگیرید کلید عماره را می‌دهم.»

سرلشگر رشید با اشاره به رشادت جوانان دزفول گفت: ما درعملیات فتح المبین قریب به ۱۷هزار اسیرگرفته، صدها قبضه تانک و توپ دشمن منهدم شد و نیز تعداد زیادی غنائم جنگی به دست آوردیم. تیپ ۷ولیعصر(عج) استعدادش بیش از دو تیپ بود در حد یک لشکر بود چون تیپ‌های سپاه با تیپ‌های ارتش ادغام می‌شدند تیپ ۷ولیعصر(عج) با دو تیپ ارتش ( لشکر ۲۱حمزه) ادغام شد و تلاش مضاعفی انجام داد.

شهید حاج احمد سوداگر  پس از عملیات در یک سنگر عراقی

مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران محمد حسن کوسه چی در این باره اظهار داشت: حضور در فتح المبین باعث شد ما میزبان بسیاری از رزمندگان که از گوشه و کنار کشور وارد منطقه شده بودند، باشیم. من سراغ ندارم که هیچ یگانی به جز محور شوش حداقل ۲نفر به بالاتر از نیروهای دزفول که خصوصا در کار اطلاعات و عملیات بودند در یگان حضور نداشته باشند. در کل عملیات فتح المبین واقعا همه نیروهای دزفول حضور داشتند.

سردار محمدحسن کوسه چی ابراز داشت: زمانی که خواسته شد ادامه تک بدهیم هدف ما می‌شود ارتفاعات رادار و سایت ۴و۵ که در این باره جالب است در برخی کتاب‌ها متاسفانه از دیگر یگان‌ها اسم می‌برند و نوشته‌اند که ما آنجا را گرفته‌ایم اما واقعیت امر چیز دیگری است و این نیروهای تیپ۷ دزفول بودند که آنجا را فتح کردند.

سردار کوسه چی در ادامه افزود: استعداد تیپ ما به اندازه یک لشکر بود چون تعداد گردان‌های‌مان به اندازه یک لشکر بود که البته در عملیات والفجر مقدماتی در همین سال به لشکر ارتقا پیدا کردیم.

مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران بیان کرد: در واقع ما کار شناسایی منطقه فتح المبین را از سال ۵۸شروع کرده بودیم چون در این منطقه از آن سال حضور داشتیم و آن را می‌شناختیم اما طبیعی است که در منطقه فتح المبین این همه تیپ و یگان وارد عمل شده بودند و ما هم جزئی  از آن بودیم ولی چون تسلط به کل منطقه داشتیم همه دوستان در یگان‌ها حضور پیدا کردند و جالب این جاست که بعضی از این دوستان تا چند سال بعد در این یگان‌ها ماندند. این هم  از نمونه مشارکت‌هایی بود که نیروهای دزفول داشتند.

غنائم تیپ ۷ ولیعصر (عج) در عملیات فتح المبین و رژه ادوات غنیمتی در دزفول

در ادامه فرمانده لشکر ۷ولیعصر(عج) خوزستان  در دوران دفاع مقدس سردار عبدالمحمد رئوفی نژاد از نقش و رشادت جوانان دزفول در عملیات فتح المبین می‌گوید: در اوایل بهمن ماه جلسه‌ای با حضور محسن رضایی، علی شمخانی و حسن باقری در قرارگاه عملیاتی جنوب در اهواز تشکیل شد. محسن رضایی در آن جلسه گفت «بعد از بررسی اطلاعاتی در منطقه عمومی دزفول و شوش قرار شد عملیاتی بزرگی در این منطقه داشته باشیم و این عملیات با ارتش مشترک است». بنابراین نیاز است نیروهای سپاه در قالب چند تیپ سازماندهی شوند و در این باره تاکید کرد در جبهه غرب دزفول یک تیپ به فرماندهی بنده در محور میشداغ، یک تیپ به فرماندهی احمدکاظمی در محور رقابیه، مرتضی قربانی در محور شوش، مرتضی صفار در محور عین شوش، شهید حسین خرازی نیز در محور تپه چشمه به فرماندهی احمد متوسلیان تشکیل خواهد شد.

سردار رئوفی نژاد افزود: تشکیل سازمان رزم و تاسیس تیپ‌های سپاه سبب نشاط و انگیزه در بین تمام نیروهای بسیجی و سپاهی شد زیرا اولین بار بود که نیروهای سپاه در قالب رزم شکل می‌گرفتند. خبر تاسیس تیپ۷ ولیعصر(عج) در جبهه‌های دزفول عجیب مورد توجه رزمندگان بسیجی و سپاه واقع شده و همه بچه‌های خطوط پدافندی دزفول از اینکه بچه‌های دزفول توان و ظرفیت تشکیل تیپ را داشتند بسیار اظهار خوشحالی و خرسندی داشتند.

سایر تیپ‌ها هرکدام از توان و ظرفیت یک استان بهرمند بودند ولی تیپ هفت ولی عصر (عج) تنها متشکل از  رزمندگان دزفولی بود که این نشان از توان و ظرفیت مردم دزفول و نقش موثر آنها در جبهه‌های جنگ دارد.

فرمانده لشکر۷ولیعصر خوزستان در دوران دفاع مقدس عنوان کرد: نیرهای دزفول در۱۴محور در شمال خوزستان مشغول پدافند بودند و تقریبا عرض منطقه عملیاتی فتح‌المبین در همین ۱۴محور بود. نیروهای ما تا ارتفاعات سیپتون و تپه های علی گره زد و روستاهای سندال و برقازه و تا پشت ارتفاعات سایت و رادار می‌رفتند و عمق منطقه را شناسایی می‌کردند.

ادامه دارد…

منبع: خبرگزاری تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا