تاریخ‌نگاری

سانسور فتوحات نیروهای دزفول در عملیات فتح المبین ( قسمت اول )

از زبان سردارساکت 8 سال دفاع مقدس دزفول حاج عبدالحسین خضریان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دزفول، رزمندگان دزفولی در طول ۸ سال دفاع مقدس با خلق حماسه‌هایی ماندگار، برگ‌هایی زرین از مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم را با غیرت و غرور خود، در دل تاریخ ثبت و جاودان کرده‌اند که عملیات فتح المبین برگی از آنهاست. شهر دزفول و جوانان غیور آن در هشت سال دفاع مقدس همچون سدی استوار در برابر هجوم و تجاوز بیگانگان ایستادند و صحنه‌های باشکوهی را از دلیری و ایثار به‌نمایش گذاشتند، عملیات غرورآفرین فتح المبین نمونه‌ای از رشادت و شهامت بزرگ‌مردانی است که با وحدت و ایثار خود تجاوزگران را به عقب رانده‌اند.

شهری که امام راحل در توصیف مردم و جوانان آن بیان داشت «دزفول دین خود را به اسلام ادا کرد». اما این روزها برخی از کاتبان کتاب‌های حوزه فرهنگ ایثار و شهادت و کارگردانان تلویزیون با عدم اطلاع کافی و تکمیل داده‌های خود از وقایع کارزار هشت‌ساله دفاع از حریم مقدس اسلام و ایرانیت دل مردم صبور و مقاوم این شهر را به‌درد آورده و رشادت و عظمت فرزندان شهر مقاومت را در پس کلمات احتکار می‌کنند، در این باره خبرگزاری تسنیم در سالروز عملیات فتح المبین در مصاحبه‌ای با سرداران ارشد نظامی «فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص) سردار سرلشکر غلامعلی رشید، مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سردار محمدحسن کوسه‌چی، فرمانده لشکر۷ولی‌عصر(عج) خوزستان در دوران دفاع مقدس سردار عبدالمحمد رئوفی‌نژاد، فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) خوزستان، سردار سرتیپ حسن شاهوارپور و عبدالحسین خضریان، جانشین گردان، که در دوران هشت سال دفاع مقدس نقش پررنگی در عملیات پرصلابت فتح المبین داشته‌اند به گفت‌وگو پرداخته است تا شاید مرهمی بر دل مردم این شهر باشد.

مرحله اول عملیات تیپ ۷ ولیعصر(عج) در عملیات فتح المبین

عبدالحسین خضریان، جانشین گردان شهید هاشمی‌نژاد با بیان اینکه مردم غیور دزفول در همه جبهه‌ها حضور داشتند، اظهار داشت: تجربه تشکیل گردان برای اولین بار قبل از عملیات طریق قدس به دست آمد که نیروهای رزمنده دزفولی تحت عنوان گردان دزفول در این عملیات با مأموریت گردان خط‌شکن شرکت داشتند. نیروهای شمال خوزستان شامل رزمندگان شهرهای دزفول، اندیمشک و شوش نیز تحت عنوان گردان دزفول اولین تجربه رزم سازمان‌یافته خود را در حین همین عملیات به دست آوردند و کم‌کم زمینه‌های تشکیل تیپ دزفول یا تیپ ۷حضرت ولی‌عصر(عج) در عملیات فتح المبین را پدیدآوردند.

وی ضمن بیان اینکه فرماندهی عملیات را غلامعلی رشید به‌عهده داشت، افزود: عملیات فتح المبین بدون نام دزفول اصلاً معنایی ندارد. قبل از فتح المبین جبهه‌های اطراف دزفول برگرفته از دال پری، تپه چشمه، کرخه، کوت کاپن و… به‌فرماندهی نیروهای عملیات دزفول انجام می‌شد. دزفولی‌ها عملیات ایذایی و شناسایی انجام می‌دادند که مقدمه‌ای بر عملیات فتح المبین بود. در عملیات فتح المبین  تیپ هفت ولی‌عصر(عج)، ابتدا تیپ ۷مقاومت دزفول نام داشت که بعدها آن را تیپ هفت ولی‌عصر(عج) مطرح کردند. در آن عملیات تیپ هفت ولی‌عصر(عج) به‌استعداد دو تیپ وارد عمل شد که یکی در مناطق جنوب کرخه و  جسر نادری مستقر بودند که متشکل از چهار گردان بود و تیپ دیگر در جبهه صالح مشطط موضع گرفته بود. یک سال آنجا عملیات ایذایی انجام داده و شناخت جامعی از دشمن داشتیم. تیپ ما در عملیات فتح المبین به‌خلاف تمام تیپ‌ها با دو فرمانده و دو جانشین در دو جبهه وارد می‌شد.

خضریان به بیان چگونگی عملیات فتح المبین  و فتح سایت‌های چهار و پنج و رادار پرداخت و عنوان کرد: ساعت یک شب همان روز اول فتح المبین چهار گردان ما وارد عمل شدند و منطقه را تا سه‌راه قهوه‌خانه پاکسازی کردیم. دو روز در شیار مستقر بودیم که سردار رئوفی بازپس‌گیری سایت چهار و پنج را مطرح کردند. لجستیک سایت ۴ و پنج‌ تپه‌مانند بوده و تپه شاخصی در کار نبود که بتوان مسیر مشخصی را برای هجمه به دشمن انتخاب نمود.

در شیار روفائیه مستقر بودیم که  فرمانده قرارگاه نصر شهید حسن باقری، که ما نیروهای تحت فرمان این قرارگاه بودیم، به‌همراه غلامعلی رشید به شیار آمدند تا از نتایج شناسایی اطلاع یابند. کار شناسایی به‌دلیل لجستیک خاص و همسان بودن تپه‌ها دچار اختلال شده بود و نیروهای اطلاعاتی از گردآوری یافته‌های مناسب عاجز مانده بودند.

قرارگاه مشترک فرماندهی تیپ ۷ ولیعصر(عج) و تیپ ۱ لشکر ۲۱ حمزه ارتش در محور کرخه به فرماندهی عبدالمحمدرئوفی و سرهنگ رزمی

در حین جلسه باقری با رشید و رئوفی، حاج علی صولتی مسئول اطلاعات تیپ (شهید سوداگر معاون ایشان بود) از میان بومی‌های منطقه دو نفر به‌نام‌های «محسن چنانی و حبش چنانی» را که شناخت جامعی از وضعیت منطقه داشتند و بر منطقه مسلط بودند همراه خود آورد تا جلوی نیروها حرکت کرده و موقعیت سایت ۴  و ۵ رادار را به ما نشان دهند. شهید حسن باقری، صولتی و غلامعلی رشید اقدامات قبل از عملیات را سازماندهی کرده و باز‌پس‌گیری سایت ۵ به گردان شهید دستغیب، سایت ۴ به گردان عمار و رادار به گردان بلال سپرده شد که همه از رزمندگان دزفولی بودند.

ادامه دارد…

منبع : خبرگزاری تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا